استاندار خراسان جنوبی گفت: همزمان با توسعه در بخش‌های مختلف نیازمند تدوین سند مهارت‌آموزی در استان هستیم چرا که طرح‌های مختلفی را در استان اجرا و خلاءهایی را احساس کردیم.

محمد صادق معتمدیان روز یکشنبه در نشست شورای مهارت استان خراسان جنوبی که با حضور رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، افزود: با توجه به شرایطی که داریم، استانی در حال توسعه هستیم و راهبردها براساس مطالعات پژوهشی صورت می‌گیرد و به دنبال سند جامع متناسب با سند توسعه‌ای استان در بخش فنی و حرفه ای، بخش معدن، صنایع دستی و کشاورزی هستیم که نیاز است برنامه‌هایی را در حوزه‌های مهارت‌آموزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی چهارمین قطب معدنی کشور با ۴۹ ماده معدنی فلزی و غیرفلزی است گفت: ۷۶ درصد ذخایر کشور در حوزه زغال سنگ در شهرستان طبس است که حدود سه میلیارد تن ذخایر قطعی و بیش از این عدد ذخایر احتمالی است و نیازمندیم برای آینده بخش معدن، فرآوری محصولات معدنی را در دستور کار داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در سال‌های گذشته شاید مهمترین مطالعات در حوزه معدن انحصاری بوده اما در سال‌های اخیر علاوه بر دولت، شرکت‌های دولتی هم حضور پیدا کردند و فقط در نهبندان ۲۰ تن طلای قابل استحصال شناسایی شده است که در بخش فراوری نیازمند مهارت‌آموزی هستیم.

وی اظهار داشت: در بخش ساختمان ۱۰ هزار واحد مسکونی را در یک سال تجربه کردیم که برای مشاغل در این حوزه با مشکل مواجه شدیم و این خلاءها باید شناسایی و روی توانمندی‌هایی که‌ وجود دارد، برنامه‌ریزی شود.

معتمدیان با بیان اینکه خراسان جنوبی کم‌آب‌ترین استان کشور است و شیوه آبیاری سنتی را دارد گفت: تدوین و اجرای سند سازگاری با شرایط کم‌آبی را داشتیم و در ۲ سال آینده قرار است هزار هکتار گلخانه را به عنوان طرح ملی اجرا کنیم.

وی افزود: در بخش‌هایی که به عنوان پیشران توسعه مورد بررسی قرار گرفته نیازمند مهارت‌آموزی هستیم و باید با برنامه زمان‌بندی مشخص در حوزه‌های مختلف با امضای تفاهم‌نامه اقدام کنیم.

وی گفت: پنج محصول ملی و بین‌المللی در بخش کشاورزی داریم و رتبه اول تولید زرشک در جهان را داریم اما وضعیت خوبی در حوزه فراوری نداریم که در کنار توسعه استان در این بخش ورود خواهیم کرد.

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: نه اینکه شعار باشد بلکه اقدامات زیادی در این دولت انجام می‌شود که قابل تقدیر و تشکر است.

حسین خسروی افزود: بعضی استان‌ها هم محرومیت داشتند و هم محدودیت اما این همه تلاش دولت در عرصه‌های مختلف قابل تقدیر است و اگر این هم‌افزایی باشد، بحث‌های معیشتی و اقتصادی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمار به لحاظ کمی محفوظ اما آثار مهارت‌آموزی جزو دغدغه‌ها بوده است گفت: یکی از نگرانی‌های مهم در پادگان‌ها مهارت‌آموزی بود و اگر مهارت‌آموزی نباشد مشکلات زیادی ایجاد می‌شود و این مهم در زندان‌ها هم به همین شکل وجود دارد.

نماینده مردم بیرجند، درمان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مراکز شبانه‌روزی مهارت‌آموزی استان نیازمند تجهیز است اضافه کرد: هم‌افزایی واقعا جواب می‌دهد و دستگاه‌ها برای حرفه‌آموزی باید هماهنگ شوند.

وی گفت: اگر قرار است به مناطق محروم برسیم باید کار استاندار که از شبانه‌روز خود گذشته است، الگو برداری شود و آموزش فنی و حرفه‌ای بخش محوری محرومیت‌زدایی باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: ۱۹ آموزشگاه دولتی با قابلیت آموزش ۵۵۰ حرفه آموزشی را در استان داریم و ۱۷۶ آموزشگاه آزاد که دارای ۱۲۰ رشته شغلی هستند.

حسین خوش‌آیند افزود: هر سال ۳۰ هزار نفر از دانش‌آموزان، دانشجویان و سربازان از ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای استان استفاده می‌کنند و سه درصد مراکز فنی و حرفه‌ای کشور در خراسان جنوبی قرار دارد.

رییس دانشگاه بیرجند هم در نشست شورای مهارت خراسان جنوبی گفت: دانشگاه‌ به سمت دانشگاه نسل چهار و پنج با شعار جامعه‌محوری و کارآموزی را در دستور کار قرار دادیم و اگر بی‌توجه باشیم آینده دانشگاه‌ها تیره و تار خواهد بود.

احمد خامسان افزود: ۶ کارگاه آموزش فنی و حرفه‌ای را به صورت خیرساز ساختیم که یکی از بهترین ارتباط بین دستگاهی را با آموزش فنی و حرفه‌ای داریم.

وی بیان کرد: دوره‌های بسیار زیادی را برگزار کردیم که دانشجویان شرکت می‌کنند و امیدواریم علاوه بر مهارت‌آموزی روحیه کارآفرینی هم بعد از آن تحقق یابد و همراه مدارک لیسانس تا دکترا در رشته‌های مهارت آموزی هم موفق عمل کنیم.

خامسان عنوان کرد: آمادگی داریم اگر با کشور همجوار ارتباطی برقرار شود بتوانیم در مهارت‌آموزی دانشجویان افغان اقدام کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: اولین بار در کشور سه هزار نفر صنعتگر استان را در ۱۱ خوشه شناسایی کردیم و از ابتدا که صنایع دستی در استان شکل گرفته هفت هزار صنعتگر شناسنامه‌دار داشتیم اما امسال سه هزار نفر شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند که بیمه و تسهیلات لازم را گرفتند.

حسن رمضانی افزود: از مجموع سه هزار نفر، یک هزار نفر نیازمند دوره‌های بازآموزی هستند که امیدواریم مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با تجهیزات مناسب در حوزه صنایع دستی تجهیز شوند.

وی عنوان کرد: تراش سنگ‌های قیمتی از مزیت‌های استان است و در این راستا کارگاه‌های خوبی در فردوس راه اندازی شده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم گفت: در حوزه نیروهای مسلح در ۲ بخش همکاری می‌کنیم که یکی سربازان و دیگری خانواده بزرگ بسیج است و دغدغه‌ای که در پادگان‌ها برای بعد خدمت وجود داشت، برطرف شد.

سرهنگ حمیدرضا برات‌زاده افزود: ما زمینه مهارت‌افزایی و مهارت‌آموزی را برای سربازان فراهم کردیم و در استان ۱۲۳ کارگاه را تشکیل دادیم که تا پایان سال گذشته ۴۱۱ نفر را آموزش دادیم و امسال هم تا الان ۶۱۳ نفر شرکت کردند که رتبه دوم کشوری را به دست آوردیم.

وی عنوان کرد: در حوزه بسیج سازندگی در سال‌‎های گذشته بخش آموزش عمومی و تخصصی را در دستور کار قرار دادیم که در عرصه‌های پرورش قارچ، زنبور عسل، گلخانه و ورمی کمپوست فعالیت کردیم و با هدف مهارت‌آموزی جهادگران به صورت تخصصی اقدام کردند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی نیز گفت: همه موضوعات این است که زندان‌ها به آموزشگاه نیکی‌ها تبدیل شود و آموزش فنی و حرفه ای به وجود آورنده آن است.

علی هاشمی افزود: سال گذشته برش استانی هزار و ۲۶۰ نفر برای ما در نظر گرفته شد اما هزار و ۷۰۰ نفر در هفت مرکز آموزش دیدند و هزار و ۲۰۰ نفر گواهینامه لازم را دریافت کردند.

وی عنوان کرد: در زندان نهبندان که مرکز دورافتاده است، هفت دوره برگزار کردیم و از نظر فضای فیزیکی مشکل داشتیم که ۹۰ هکتار در منطقه چاهداشی تجهیز و آموزش‌های لازم انجام شد.

وی گفت: در زندان مرکزی بیرجند هم ۴۶ دوره آموزشی برگزار شد که ۵۰۱ نفر آموزش دیدند و در این مرکز کارگاه‌های قابل توجهی وجود دارد که امیدواریم از این قابلیت به خوبی استفاده شود.