تعداد ۵۴۳ موقوفه از طبس در سامانه جامع موقوفات ثبت شده که ۳۷۴ موقوفه متصرفی و ۱۶۹ موقوفه غیر متصرفی است

 علی امینی نسب رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در نشست

طبس رتبه اول ثبت موقوفات در خراسان جنوبی خبری که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت موقوفات متصرفی با اداره اوقاف و غیر متصرفی با واقفین یا متولی است که در وقف نامه تعیین شده ، گفت: : در شهرستان طبس تعداد ۳۱۸ مسجد، دو حسینیه و هشت بقعه و مجتمع فرهنگی زیر نظر اوقاف وجود دارد.
وی با بیان اینکه، کوچکترین واحد هر موقوفه را «رقبه» می‌گویند، افزود: تعداد چهار هزار و ۳۵۱ رقبه در شهرستان وجود دارد که از این میزان دو هزار و ۳۶۳ متصرفی و تعداد هزار و ۲۷۱ رقبه غیر متصرفی است.
رییس اداره اوقاف و مور خیریه طبس با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون تعداد ۹ وقف جدید ثبت شده و چهار وقف دیگر نیز آماده ثبت است، افزود:  قدیمی‌ترین وقف طبس مربوط به سال ۱۱۱۱ هجری شمسی و ۲۹۰ سال پیش است که در این وقف ۷۰ فنجان آب نهرین به نیات ماه‌های شعبان و رمضان، عید غدیر و مبعث وقف شده و در نیت خود به توزیع نان و خرما بین فقرا نیز اشاره شده است.
وی در خصوص بزرگترین وقف در طبس  نیز گفت: این وقف مربوط به «امیرحسنخان شیبانی» است که در سال ۱۲۱۸ هجری قمری انجام شده و دارای هزار و ۲۷۷ رقبه است که در شهرستان‌های طبس، سرایان، بشرویه، فردوس، بیرجند، گناباد، شمیرانات تهران املاکی با ۵۱ نیت وقف شده که  از جمله نیت عام این وقف شامل تعزیه داری سیدالشهدا، تحصیل طلاب علوم دینی، هزینه‌های دارو و درمان، حقوق خادم و موذن مسجد جامع، اطعام و مصارف سقاخانه و … است.
وی  گفت: جدیدترین وقف مربوط به سرکار خانم «شهربانو حسن زاده» است که منزل مسکونی با ۲۵۴ متر مربع را با تمامی امتیازات آن وقف کردند.