مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ظرفیت‌ سدهای استان ۷۵ میلیون متر مکعب است که فقط ۱۱ میلیون متر مکعب یعنی ۱۴ درصد از این ظرفیت آب دارد.

سعید سروری افزود: طی ۲ سال گذشته بارندگی‌های استان کمتر از نرمال بوده به همین دلیل ذخایر آبی پشت سدهای استان نسبت به ۲ سال قبل بسیار افت کرده است.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر هیچ گاه ظرفیت آبی سدهای استان به این حجم پایین نیامده و در بدترین شرایط خشکسالی، حداقل ۲۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی آب داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در این استان فقط از سد نهرین طبس برای آب شرب استفاده می‌شود که به دلیل پایین آمدن حجم آب و نبود منابع آبی قابل توجه از اواخر مهر ماه این سد برای تامین آب شهر طبس از مدار خارج شد.

وی ادامه داد: پشت سد نهرین ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار متر مکعب آب وجود دارد که ظرفیت مرده‌ای است و قابل انتقال نیست لذا با توجه به تاثیر سد نهرین در تامین آب شرب و وضعیت نامناسب آن از نظر میزان آب در مخزن، به شهروندان توصیه می‌کنیم بیشتر مراقب مصرف آب باشند.

سروری گفت: در حال حاضر حجم آب مرده در پشت سدهای استان ذخیره است که این آب‌ها برای مصرف کشاورزی و شرب قابل انتقال نیست.

وی افزود: سدهای حاجی‌آباد زیرکوه و شهید پارسا سرایان نیز بر اثر خشکسالی متمادی خشک شده و آبی در پشت این سدها نداریم که زنگ خطر جدی و هشداری برای خراسان جنوبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: هفت سد مخزنی و ۱۲ سد تغذیه مصنوعی در این استان وجود دارد که در سال جاری بارندگی قابل توجهی نداشته‌ایم تا سدها آبگیری شود.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال بارندگی قابل توجهی در استان نداشته‌ایم همچنان از کشاورزان تقاضا داریم در زمینه مدیریت مصرف آب جدیت بیشتری داشته باشند تا در تابستان دچار مشکل کمبود آب در بخش شرب و کشاورزی نشوند.

سروری اضافه کرد: مدیریت منابع آب موجود از اهمیت زیادی برخوردار است و کشاورزان می‌توانند با مدیریت مصرف آب، جایگزین کردن کشت‌های کم ‌آب‌بر و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در این زمینه مشارکت فعال و موثر داشته باشند.

وی گفت: هنوز چشم‌انداز سال آبی جاری مشخص نیست و به احتمال زیاد شاهد بارش برف گسترده نباشیم لذا مدیریت مصرف منابع آب همچنان مورد تاکید است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که مردم باید بیش از پیش در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور