معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: سهمیه استان در طرح بورسیه صنعتی ۸۰ تا ۱۲۰ نفر است که دانشگاه‌ها در قالب تفاهم‌نامه با واحدهای اقتصادی مورد نظر باید برای جذب دانشجویان با عنوان بورسیه صنعتی اقدام کنند.

 جواد اشرفی  در نشست کارگروه اجرایی و نظارت بورسیه صنعتی استان افزود: طرح‌های مختلفی در دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال نخبگان در حال اجراست که یکی از آنها بورسیه صنعتی است.

وی بیان کرد: در قالب اجرای طرح بورسیه صنعتی، دانشجویان نو ورود نخبه از طریق کنکور سراسری در دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند و دانشگاه بزرگمهر قاینات با مشارکت واحدهای اقتصادی استان به شکل بورسیه پذیرفته می‌شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بنیاد نخبگان مجری اصلی این طرح است و متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در واحدهای اقتصادی خراسان جنوبی و رشته‌های دانشگاه‌های مورد نظر، دانشجویان نخبه بورسیه می‌شوند.

وی اضافه کرد: بخشی از کمک هزینه اولیه توسط بنیاد نخبگان و بخش دیگر آن توسط واحدهای اقتصادی استان پرداخت خواهد شد همچنین دانشجویان نخبه بعد از اتمام تحصیلات در واحدهای اقتصادی استان جذب خواهند شد.

اشرفی حضور دانشجویان نخبه در واحدهای اقتصادی را برای توسعه دانش در این واحدها موثر خواند و گفت: هدف اصلی از اجرای طرح بورسیه صنعتی بکارگیری دانشجویان مستعد برای توسعه واحدهای مورد نظر است تا براساس ایده‌هایی که دانشجویان نخبه ارائه می‌کنند، به‌روز رسانی در این واحدها انجام شود.

سهمیه خراسان جنوبی در طرح بورسیه صنعتی ۸۰ تا ۱۲۰ نفر است

وی درباره خصوصیات واحدهایی که می‌توانند در اجرای طرح بورسیه صنعتی مشارکت کنند اظهار داشت: علاوه بر همراهی این شرکت‌ها باید از دوام و پایداری مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند قابلیت جذب دانشجویان نخبه را در آینده داشته باشند.

در این نشست مقرر شد فهرست واحدهای اقتصادی خراسان جنوبی که آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای طرح بورسیه صنعتی اعلام کرده‌اند، تا آخر وقت اداری فردا نوزدهم تیر برای ارسال به بنیاد نخبگان کشور نهایی شود.

همچنین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی امروز به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دبیری اداره کل صنعت، معدن و تجارت با دستور کار بررسی مسائل و مشکلات چهار واحد تولیدی برگزار شد.

طرح تولیدی هیدروکربن در شهرستان خوسف، واحد تولیدی مرغ مادر، واحد تولیدی دستمال کاغذی و واحد تولیدی پروفیل یو پی‌ وی‌ سی از جمله واحدها و طرح‌های تولیدی بودند که مسائل آنها مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور مدیران یا نمایندگان واحدهای تولیدی همراه بود، مشکلاتی درخصوص مالیات بر ارزش افزوده، مسائل مرتبط با حوزه غذا و دارو، گمرکات و جهاد کشاورزی از سوی مدیران این واحدها مطرح شد که پس از بحث و بررسی اعضای کارگروه، مصوباتی در راستای پیگیری ‌و رفع آنها اخذ شد.

همچنین مشکلات واحدهای مرغداری استان در زمینه اصلاح شاخص نیمچه بومی به گوشتی مورد بررسی قرار گرفت.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور