مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی سازمان‌های مستقل زرشک و عناب و معرفی محصولات شاخص استان ۲ پیشنهاد مهم سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی است که از ایده‌های برتر در این زمینه حمایت می‌شود.

احمد محبی روز شنبه از اقدام این مجموعه برای عملیاتی کردن ۲ پیشنهاد مهم سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان خبر داد.

وی گفت: سفر ۲ روزه (۱۳ و ۱۴ مهر ماه) وزیر جهاد کشاورزی و هیات بلندپایه همراه، آورده‌های بسیار خوبی برای استان به همراه داشت و بخش عمده‌ای از برنامه‌های ویژه این سفر، توسط شخص وزیر عملیاتی شد و بخشی هم توسط معاونان و رؤسای سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه رسید.

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تمام شهرستان‌های استان از رهاوردهای این سفر منتفع شدند.

وی با اشاره به ۲ نشست مهم حضور استاندار و وزیر جهاد کشاورزی در جمع نخبگان و فعالان کشاورزی در محل سالن شهید رجایی استانداری و همچنین جمع‌بندی سفر در محل فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند خاطرنشان کرد: در جریان نشست نخبگان و فعالان کشاورزی، شخص استاندار با تأکید بر ظرفیت‌های منحصر به فرد استان و با اشاره به تجربه ۲ سازمان چای و سیب در کشور، پیشنهاد راه‌اندازی سازمان‌های زرشک و عناب را مطرح کرد.

محبی تاکید کرد: هدف از طرح این پیشنهاد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای معرفی هرچه بیشتر این ۲ محصول کلیدی و تدوین برنامه‌هایی در راستای حمایت از کشاورزان عزیز استان است.

وی گفت: در قالب این ۲ سازمان مستقل، برای حمایت از کشاورزان از زمان کاشت تا برداشت محصول از جمله ارتقای کیفیت گونه کاشت شده تا خرید تضمینی و توافقی محصولات تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی سپس به موارد مطرح شده در جلسه جمع‌بندی سفر وزیر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین بخش‌های صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی این بود که ما می‌توانیم با حمایت وزارت جهاد کشاورزی از هر ظرفیتی برای معرفی محصولات کشاورزی استان استفاده کنیم.

وی متذکر شد: تحقق این ۲ موضوع، هم راه‌اندازی سازمان‌های مستقل و هم معرفی محصولات کشاورزی نیاز به عزم عمومی دارد و ما می‌توانیم برای این کار به تولید محتوا و مستندسازی‌هایی اقدام کنیم که قابلیت نشر و توزیع در سطح کشور و حتی در سطح فراملی و بین‌المللی را داشته باشد.

محبی گفت: هدف از این اقدام هم آشنایی هرچه بیشتر مردم کشور و حتی خارج از کشور با خواص و ویژگی‌های مغفول مانده زرشک، عناب و زعفران، نحوه استفاده درست از آنها و فرآورده‌های این سه محصول ارزشمند است.

وی با تاکید به نگاه مثبت شخص استاندار در این زمینه اظهار داشت: رسانه‌ها، پایگاه‌های خبری و تحلیلی، مطبوعات، گروه‌های رسانه‌ای، مستندسازان و رسانه ملی می‌توانند در تحقق این موضوع مؤثر باشند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی استانداری نیز برای تحقق این ۲ آرمان اعلام آمادگی می‌کند گفت: صاحبنظران، منتقدان، مستندسازان، نویسندگان، محققان، پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها، تحصیلکرده‌های بخش کشاورزی، فعالان فرهنگی و اقتصادی، اندیشمندان و همه گروه‌ها و اقشاری که در این زمینه پیشنهادی دارند، می‌توانند ما را یاری کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هر ایده و فکر عملیاتی در این خصوص ارزشمند است افزود: با توجه به تاکید وزیر جهاد کشاورزی و شخص استاندار، از ایده‌های برتر در این زمینه حمایت می‌شود.

وی بیان کرد: در ارائه طرح و برنامه‌ها باید به این موضوع توجه شود که متناسب با شرایط روز جامعه باشد و بتواند به این قضیه کمک کند که زرشک، عناب و زعفران در سبد خرید خانواده‌ها در سطح دنیا جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

محبی گفت: اینکه تولید کننده اصلی زرشک دنیا باشیم یا در تولید عناب بعد از چین، رتبه دوم را داریم و بهترین زعفران دنیا در خراسان جنوبی به عمل می‌آید ولی هنوز نتوانسته‌ایم نام استان را در کنار آنها به دنیا مخابره کنیم، نشان دهنده کوتاهی ما در این زمینه است.

وی افزود: با عزم عمومی می‌توانیم گذشته را جبران کنیم و اتفاق‌های خوبی را برای استان زرخیز خراسان ‌جنوبی رقم بزنیم.