مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: مهار سیلاب در سازه‌های آبخیزداری استان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

علیرضا نصرآبادی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در این مدت میزان مهار آب در سازه‌های آبخیزداری استان پارسال ۱.۵ میلیون مترمکعب و امسال بیش از ۱۲ میلیون و ۱۰۰ مترمکعب بوده است.

وی در ارتباط با ایجاد سازه‌های آبخیزداری و تاثیر آن بر مهار سیلاب و رواناب‌ها یادآور شد: سال آبی گذشته ۶۷ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های استان جمع‌آوری شد که رکود حجم آبگیری در این سازه‌ها را شکست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر طرح‌های بیابانزدایی در سطح پنج هزار هکتار از بیابان‌های استان در حال اجرا است.

وی بیان کرد: پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از وسعت استان را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد که از این میزان سه میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار تحت تآثیر فرسایش شدید بادی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند که ۲۸ کانون را در بر می‌گیرد اما به نظر می‌رسد این کانون‌ها به ۳۵ مورد افزایش یافته باشد البته این موضوع مورد تاکید فنی قرار نگرفته است.

وی خراسان جنوبی را دومین استان بیابانی کشور و جز پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار دانست و یادآور شد: از دهه ۴۰ به بعد ۸۴۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان ایجاد شده که سبب شد اثرات گرد و غبار کمتر از سایر استان‌ها خود را نشان دهد.

نصرآبادی تاکید کرد: اگر روند تامین منابع مالی ادامه یابد می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که سرعت بیابانی شدن استان بیشتر از عملیات بیابانزدایی نباشد.

وی عنوان کرد: باید سرعت اجرای فعالیت‌ها به گونه‌ای باشد تا رشد بیابانی شدن استان را متوقف کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در ارتباط با آلودگی برخی عرصه‌های طبیعی استان به آفت گفت: سال‌های ۹۳ تا ۹۵ بخش زیادی از جنگل‌های استان دچار آفت شدند.

وی افزود: از سال گذشته با محلول پاشی و قطع درختان به ویژه افزایش بارندگی‌ها در استان میزان آفت‌ها کاهش یافت و رشد وحشتناکی که در توسعه این عرصه‌های آلوده داشتیم کنترل یا متوقف شد.

نصرآبادی بیان کرد: در حال حاضر سطح عرصه‌های آلوده به آفت استان به ۹۰ هزار هکتار رسیده است اما در سنوات گذشته سالانه ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های آلوده به آفت استان افزایش پیدا می‌کرد که این رشد امسال متوقف و ثابت مانده است.

وی در ادامه اظهار داشت: همزمان با ایام دهه فجر امسال ۹۷ پروژه با هزینه کرد ۳۵ میلیارد تومان در سطح ۳۶۲ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: افتتاح ۲۵ طرح آبخیزداری شامل ۷۸ سازه با حجم عملیات ۱۶۹ هزار و ۶۸۷ مترمکعب، هفت طرح مرتع به مساحت ۱۵ هزار و ۵۶۵، پنج طرح بیابان و سه طرح مربوط به حوزه جنگل از جمله این پروژه‌ها است.

وی با اشاره به ایجاد و تثبیت ۱۶ هزار نفر اشتغال در این طرح‌ها تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های آبخیزداری ۹۰ روستا و ۱۱۶ رشته قنات نیز تحت تاثیر مزایای آن قرار می‌گیرد.

نصرآبادی افزود: بخشی از پروژه‌های دهه فجر به ویژه در حوزه آبخیزداری تاکنون افتتاح شده است همچنین هفته آینده برخی پروژه‌های با حضور رییس سازمان امور اراضی کشور به بهره‌برداری می‌رسد.