محمد صادق معتمدیان سه شنبه شب در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی که با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد افزود: خراسان جنوبی به نسبت ذخایر معدنی و رتبه هایی که در این حوزه دارد، خوب اما در زمینه اشتغال و تولید درآمد و ثروت سهم استان بسیار ناچیز است.
وی بیان کرد: به جهت اینکه تصمیم گیری ها با سرعت بیشتری در حوزه معادن استان انجام شود بخشی از اختیاراتی که شورای عالی معادن دارد به استان تفویض شود تا تصمیم گیری ها در استام انجام شود.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه معادن فعال خراسان جنوبی مشکل زیرساختی اعم از جاده های دسترسی و تامین آب و برق است.
وی گفت: حتی از نظر زیرساخت برای تامین آب و برق روستا مشکل داریم چه رسد در بخش صنعت و معدن که انتظار می رود با توجه به اختیارات وزارت صمت نسبت به تامین زیرساخت ها اقدام شود.
معتمدیان با بیان اینکه معدن شاهکوه نهبندان چهار کیلومتر خط انتقال برق نیاز دارد اظهار داشت: برای این منطقه بایستی یک خط انتقال برق با حمایت وزارتخانه اجرا شود.
وی گفت: ۱۳ مورد نیازمندی در حوزه معادن فعال استان وجود دارد که امید است با دستوراتی که صادر می کنید به معادن کمک کرده و زمینه سرمایه گذاری در استان از این طریق ارتقا پیدا کند.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از ظرفیت های مهم استان که می تواند محور توسعه نیز باشد، معادن است اما خام فروشی می شود که انتظار داریم در بخش سرمایه گذاری، معرفی ظرفیت ها و پتانسیل ها این حوزه ما را یاری کنید.
وی بیان کرد: یکی از آسیب های جدی حوزه معادن این است که نتوانسته ایم ظرفیت ها و پتانسیل های این حوزه را در حوزه ملی و بین المللی معرفی کنیم و امید است در این زمینه برنامه ریزی لازم انجام شود.
معتمدیان گفت: با توجه به وجود نیروی انسانی علمی در خراسان جنوبی باید با برگزاری همایش های ملی و بین المللی به استان کمک شود تا این ظرفیت ها را به منطقه معرفی کنیم.
وی ادامه داد: انتظار می رود ظرفیت هایی که دولت دارد اعم از دولتی و خصوصی نیز به کارگیری شود تا شاهد تحرک بخشی به حوزه معادن باشیم.
استاندار خراسان جنوبی افزود: محاسبات حقوق دولتی معادن گرانیت استان بر مبنای استخراج واقعی سه سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ انجام شود همچنین منابعی برای پرداخت تسهیلات یارانه دار به معادن زغال سنگ اختصاص یابد تا افزایش ذخایر استخراج این ماده معدنی الگویی برای سایر معادن منطقه باشد.
وی بر بازرسی و نظارت بر معادن استان تاکید کرد و گفت: به دلیل مشکلات کمبود نیروی انسانی سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیازمند این هستیم تا از ظرفیت نظام مهندسی و خانه معدن استفاده کنیم که نیازمند تامین اعتبار است.
معتمدیان اظهار داشت: در بحث نیروی انسانی سازمان صمت از لحاظ مجوز استخدام و به کارگیری نیروی متخصص نیاز به یاری دارد همچنین جذب سرباز معدن در رشته معدن و زمین شناسی بهره مند شویم.
وی بیان کرد: یکی از تعهداتی که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان داشت، احداث کارخانه فرآوری طلا در منطقه هیرد است که مقرر شد تا پایان سال عملیات اجرایی آن آغاز شود و انتظار صدور دستور ویژه دارد.
معتمدیان گفت: خرید تجهیزات ایمنی واحدهای صنعتی به ویژه معادن زغال سنگ از دیگر انتظارات استان است که امید است با تامین اعتبار این مشکل حل شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله