معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: پیوست فرهنگی باید در تدوین برنامه‌ها و طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد و اقدامات دستگاه‌های مختلف با هم پیوستگی داشته باشند.

ناصر خوش خبر روز پنجشنبه در نخستین نشست کارگروه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و بهداشتی شورای پدافند غیرعامل استان افزود: تا زمانی که بین دستگاه‌های مرتبط پیوستگی و انسجام درونی وجود نداشته باشد نمی‌توان از همه ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

وی گفت: هرچند دستگاه‌ها در حوزه فرهنگی اقدامات خوبی انجام می‌دهند اما باید قرارگاه دفاع فرهنگی و تعیین نقش و وظایف دستگاه‌های ذیربط در آن طراحی شود.

وی بیان کرد: انتظار داریم متناسب با شرح وظایف کمیته‌ها، برنامه‌ها را پیش ببریم و برنامه‌های کلان استان در زیرمجموعه شورای پدافند غیرعامل باید خروجی تصمیمات کمیته‌های ذیل آن باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر این ارتباط و پیوستگی شکل نگیرد نمی‌تواند اثربخشی لازم را در برنامه‌ها انتظار داشت لذا در وهله نخست نیازمندی‌های استان با توجه به تهدیداتی که دشمن بر ما اعمال می‌کند احصا و متناسب با آن برای مقابله با این تهدیدات، براساس ظرفیت درون استانی و هم افزایی بین دستگاه‌ها برنامه داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی در مقابله با تهدیدات دشمن تصریح کرد: نقش و وظایف دستگاه‌هایی از قبیل سازمان تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید ملموس باشد.

خوش خبر گفت: باید محتوایی تولید شود که ظرفیت تاب‌آوری جامعه را افزایش دهد و نواقص را برطرف کند تا جامعه در مقابل تهدیداتی که دشمن هر روز بر ما اعمال می‌کند، ایمن‌تر شود.

وی با بیان اینکه نوع تهدیدات دشمنان هر روز فرق می‌کند اظهار داشت: نوع تهدیدات با گفتمان‌هایی که ریشه آن در نیازمندی‌ها جامعه است، پیش می‌رود و اکنون دشمن دست روی مباحث فرهنگی، آموزشی و روانی گذاشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه آستانه تحمل جامعه در شرایط کنونی در معرض تهدید است  عنوان کرد: با گفتمان مناسب و تولید محتوا باید آستانه تحمل جامعه را تقویت کرد.

وی افزود: باید ظرفیت استانی را پای کار بیاوریم و از ظرفیت بدنه اجتماعی مانند سازمان‌های مردم نهاد، جامعه پزشکی، جامعه روانشناسی و دانشگاه‌ها استفاده شود به این صورت که برنامه‌ها متناسب با یافته‌های تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، باشد.

خوش خبر گفت: دشمن از هر فرصتی در حوزه پدافند غیرعامل استفاده می‌کند که باید با ابزار بومی استان به مقابله با این تهدیدها برویم و مباحثی که ریشه در فرهنگ، باور و ارزش‌های این منطقه دارد، می‌تواند کمک کار این شرایط باشند.

وی بیان کرد: در استان ظرفیت‌های زیادی وجود دارد اگر پیوستگی بین طرح‌ها و برنامه‌ها شکل بگیرد بدون شک مهار کننده هر تهدید خواهد بود.

وی اظهار داشت: فضای مجازی هم نقطه قوت و هم تهدید است؛ زمانی نقطه قوت است که با حضور موثر، شفاف‌سازی، تولید محتوای خنثی کننده تهدیدها، امید جامعه را بالا ببریم و در کنار هم با اجرای برنانه‌های موثر این مهم را توسعه بدهیم.

خوش خبر گفت: مبنای کار اکثر دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ است اگر پیوست فرهنگی در کنار تولیدات و خدمات نداشته باشند ناموفق خواهند بود.

وی با اشاره به کمیته فرهنگی، اجتماعی و آموزشی ذیل این کارگروه گفت: این کمیته بهترین اهرم و امکان برای مقابله با عملیات فرهنگی دشمن است و باید با ابزار فرهنگی به مقابله با تهدیدهای فضای مجازی که توسط دشمن در حال انجام است، بپردازیم.

وی افزود: کار فرهنگی زمان‌بر است و باید اقدامات در این حوزه را با حوصله و دقت بیشتر در سطوح مختلف دنبال کنیم لذا دستگاه‌های اجرایی با انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید متناسب با نوع تهدید فعالیت‌ داشته باشند تصریح کرد: امروز تهدیداتی که دشمن در فضای مجازی ایجاد می‌کند، از تهدیدات فیزیکی و نظامی سخت‌تر است.

وی عنوان کرد: در میدان مبارزه فرهنگی نیازمند دقت، هوشیاری، پیش‌بینی و ارائه برنامه‌های ملموس و فراگیر هستیم که باید با هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها بر این موضوع متمرکز شویم.

خوش خبر گفت: در حوزه فرهنگی اقدامات فراوانی توسط دستگاه‌های اجرایی استان انجام شده، اما بیشتر به صورت جزیره‌ای بوده است لذا اگر پیوستگی در حوزه فرهنگی ایجاد شود، تاثیر بیشتر و فراگیرتری خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تریبون‌های فرهنگی امروز ابزاری برای پاسخ به تهدیدات دشمن هستند که باید از این ظرفیت برای خنثی کردن تهدیدات دشمن استفاده مناسب بشود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این هنر نیست که دستگاه فرهنگی و اجتماعی به تنهایی کار کند بلکه باید با هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها، برنامه‌های بیشتری را محقق کنند.

وی با بیان اینکه هدف دشمن زیرسوال بردن اقدامات نظام جمهوری اسلامی و فاصله انداختن بین مردم و مسوولان است گفت: اگر پیوستگی بین اقدامات شکل بگیرد، بدون شک مهارکننده تهدید خواهند بود.

خوش خبر افزود: باید با ابزار بومی خود به مقابله با فشار دشمن برویم و لازم است دستگاه‌هایی که در این حوزه کار نمی‌کنند، تذکر بگیرند.

وی گفت: اکنون با شیوع و گسترش بیماری کرونا در شرایط سختی به سر می‌بریم که همه باید برای پیشگیری از این بیماری اقدام کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کرونای امروز مانند اوایل نیست چراکه در روزهای نخست تهدید بسیار جدی بود که سیستم دانشگاه را تحت تاثیر قرار داد اما با انجام به موقع طرح‌ها و برنامه‌ها امروز با ضریب بسیار بالایی بیماری به سلامتی ختم می‌شود.

وی عنوان کرد: کمیته بهداشت در حوزه پدافند غیرعامل باید نسبت به گذشته فعال‌تر شود به ویژه اینکه برای شهرستان‌های مرزی باید رزمایش بیولوژیک برگزار و آموزش‌های لازم ارائه شود.