وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی از مجتمع کشت و صنعت بیدمشک شهرستان سربیشه و اجرای ۲ طرح آبیاری تحت فشار بازدید کرد.

سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش دام، طیور و آبزیان مجتمع کشت و صنعت بیدمشک شهرستان سربیشه ۴۱۰ میلیارد ریال است که زمینه اشتغال ۸۶ نفر را به طور مستقیم فراهم کرده است.

این مجتمع دارای یک گاوداری شیری هزار راسی با ظرفیت فعلی ۹۵۰ راس گاو شیری (۴۰۰ راس گاو دوشا) با تولید روزانه فعلی ۱۳ تن و سالانه چهار هزار و ۸۴۸ تن شیر است که برای احداث آن ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

یک باب مرغداری گوشتی با ظرفیت ۴۵ هزار قطعه و تولید ۲۵۲ تن گوشت سفید در سال با هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۰ نفر، مرغداری تخمگذار با ظرفیت ۲۴۰ هزار قطعه و تولید چهار هزار و ۸۵۰ تن در سال و یک باب پولت تخمگذار با ظرفیت ۱۱۰ هزار قطعه با هزینه کرد ۲۲۵ میلیارد ریال نیز در این مجتمع فعال است.

کارخانه شیر با ظرفیت فعلی ۱۳ تن در روز و ظرفیت اسمی ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن در سال و هزینه کرد ۶۵ میلیارد ریال، واحد پرورش گوسفند داشتی و پرواری با ظرفیت هزار راس، استخر پرورش ماهی با ظرفیت ۴۰ تن در هر دوره و پرورش شتر داشتی به ظرفیت ۴۵ نفر از دیگر واحدهایی است که در این مجتمع وجود دارد.

در مجتمع کشت و صنعت بیدمشک سربیشه به مساحت ۲ هزار هکتار، در طول سال به طور میانگین حدود ۱۰۰ نفر نیروی روزمرد علاوه بر نیروهای دائمی به کار گرفته می‌شود.

همچنین در این مجتمع ۴۸۰ هکتار از اراضی به کشت و زرع اختصاص یافته است که شامل ۶۵ هکتار پسته، پنج هکتار زرشک، سه هکتار عناب و گندم ۳۸ هکتار و مابقی آیش (۳ دوره) می‌شود.

در حال حاضر ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی این مجتمع مجهز به سیستم آبیاری کم فشار شده و لوله‌گذاری آب قنات به طول ۲ هزار و ۸۴۰ متر با لوله پلی اتیلن نیز اجرا شده است.

«کاظم خاوازی» روز دوشنبه از ۲ طرح آبیاری تحت فشار شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران (دشت مختاران) و مجتمع بیدمشک نیز بازدید کرد.

طرح آبیاری تحت فشار شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران (دشت مختاران) سربیشه به مساحت ۱۱۵ هکتار و هزینه کرد ۹ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال اجرا شد.

از مجموع اعتبار هزینه شده برای این طرح، هشت میلیارد و ۵۰ میلیون ریال اعتبار دولتی و هزار و ۴۴۰ میلیون ریال نیز سهم خودیاری بوده است.

طرح آبیاری تحت فشار برای باغات پسته با دبی چاه ۲۶ لیتر بر ثانیه و دبی قنات ۲۰ لیتر بر ثانیه اجرا شده است که میزان آب قابل صرفه جویی در قالب این طرح ۵۰۶ هزار مترمکعب در سال پیش بینی شده است.

هدف از اجرای طرح آبیاری تحت فشار، افزایش بهره‌وری آب و کاهش مصرف کود و سموم کشاورزی در نظر گرفته شده است.

خاوازی از طرح آبیاری تحت فشار مجتمع کشت و صنعت بیدمشک سربیشه به مساحت ۵۸ هکتار در باغات پسته، زرشک و عناب با هزینه کرد چهار هزار و ۷۷۶ میلیون ریال نیز بازدید کرد.

از مجموع اعتبار هزینه شده، چهار هزار و ۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و ۷۱۶ میلیون ریال سهم خودیاری بوده است.

در حال حاضر دبی چاه کشاورزی این مجموعه ۴۰ لیتر بر ثانیه و دبی قنات ۱۰ لیتر بر ثانیه است که با اجرای آبیاری تحت فشار سالانه ۲۵۵ هزار و ۲۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی عصر دیروز (یکشنبه) به همراه جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه برای بازدید و افتتاح چند طرح بخش کشاورزی وارد مرکز استان (بیرجند) شد و از مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و مجتمع پرورش شتر مرغ بنیاد تعاون زندانیان بازدید کرد.

افتتاح پروژه آبرسانی به محلات عشایری بمرود شهرستان زیرکوه به نمایندگی از پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور، با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری مهمترین برنامه این سفر است.

وزیر جهاد کشاورزی نخستین بار با هدف رصد میدانی ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، بازدید از پروژه‌های در دست اقدام و افتتاح برخی پروژه‌ها به استان خراسان جنوبی سفر کرده است و به بررسی مسایل و مشکلات کشاورزان و دامداران استان پرداخت.