#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از اقامت ۲۸۱ هزار و ۵۳۶ مسافر نوروزی در اقامتگاه‌های استان خبر داد و گفت: این اقامتگاه‌ها شامل اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌های آب‌درمانی، مهمانپذیرها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، مدارس و اقامتگاه‌های موقت است.

حسن رمضانی عصر چهارشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی و تردد جاده‌ای استان که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: از ۲۷ اسفند تا دوم فروردین ۱۷۵ هزار مسافر و گردشگر از آثار تاریخی و ۲۱۹ هزار و ۶۵۸ نفر از آثار طبیعی خراسان جنوبی بازدید کردند که در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، برابر است.

وی گفت: ما در مجموعه میراث فرهنگی معتقدیم هرچه به اواسط تعطیلات نوروزی برسیم، دید و بازدیدها کمتر و اسکان و اقامت مسافران بیشتر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون شهرهای طبس، فردوس، بشرویه و بیرجند به ترتیب بیشترین میزان بازدید و اقامات گردشگران و مسافران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در تحلیل آماری اقامت مسافران نوروزی گفت: از ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا دوم فروردین امسال ۹۲۸ نفر در هتل‌های خراسان جنوبی اقامت کردند که اندکی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت هتل‌های استان است.

رمضانی افزود: همچنین در این مدت ۲۵۲ نفر در مجتمع‌های گردشگری، ۹۵۴ نفر در مهمانپذیرها، هزار و ۵۱۱ نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ۵۴ هزار نفر در طرح خانه مسافر و ۲۰۴ هزار نفر هم در اقامتگاه‌های موقت شامل کمپ‌ها، بوستان‌ها و چادرهای مسافرتی) اقامت داشته‌اند.

وی گفت: حدود ۱۴ هزار نفر در تاسیسات اقامتی آموزش و پرورش استان اسکان داده شدند همچنین در سایر مراکز اقامتی اعم از مهمانسراهای ادارات و خوابگاه‌های دانشجویی، اسکان پنج هزار و ۸۹۱ نفر گزارش شده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان جنوبی ادامه داد: امیدواریم امسال به لحاظ اقامت مسافران، خراسان جنوبی در ردیف استان‌های مقصد گردشگری قرار بگیرد هرچند همین میزان اقامت نیز کمک زیادی به اقتصاد گردشگری و روستاها می‌کند.

وی بیان کرد: میزان فروش بلیت به‌صورت آنلاین در سطح استان بسیار خوب و نشان‌دهنده استقبال از جاذبه‌های تاریخی و در راس آن موزه‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در روزهای گذشته از پایگاه‌های اورژانس، راهداری و هلال احمر بازدیدهای سرزده انجام شد و نیروها بیشتر از قبل پای کار هستند.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: مقرر شد ماشین‌آلات امدادی دستگاه‌های اجرایی از غروب کنار جاده مستقر و چراغ‌های گردان را به خاطر امنیت و دلگرمی بیشتر مسافران و گردشگران روشن داشته باشند.

وی بیان کرد: تاکنون ۶ نفر در تصادفات استان فوت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر است هرچند سال‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا شاهد تردد بسیار کم مسافر بوده‌ایم و امید است تعداد تصادفات و فوتی‌ها به حداقل برسد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی هم گفت: میانگین فروش بنزین در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مشابه سال ۹۸ حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

قربانعلی مردانی افزود: بیشترین مصرف بنزین با ۲۳ درصد مربوط به ناحیه شهرستان طبس، ۲۱ درصد ناحیه مرکزی بیرجند، قاینات ۱۹ درصد، فردوس ۱۸ و نهبندان ۱۷ درصد ثبت شده است.

وی بیان کرد: درخصوص مصرف نفت‌گاز درصد رشد در کشور منفی بوده اما نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ در خراسان جنوبی ۹ درصد افزایش داشته‌ایم.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در اختیار نیروگاه گازی قرار گرفت و سال ۹۸ ۲۱۶ میلیون لیتر بود که نشان از رشد ۶ درصدی دارد.

وی گفت: وضعیت جایگاه‌های عرضه سوخت و موجودی‌ بسیار خوب است و مشکلی در زمینه تامین فرآورده‌های نفتی و گاز نداریم.