مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به همدیدی و آینده‌نگری نقشه‌های هواشناسی سامانه بارشی جدید از روز یکشنبه هفته آینده وارد آسمان استان می‌شود.

علیرضا خندان رو روز سه‌شنبه افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده اوج فعالیت این سامانه بارشی در استان خواهد بود.

وی گفت: سامانه بارشی که اکنون در خراسان جنوبی فعال است تا اواخر وقت امشب برخی نقاط استان به خصوص نقاط شمال و شرق را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به تدریج از استان خارج می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: بارندگی‌ها در ساعات آینده به صورت باران و در مناطق مستعد بارش برف خواهد بود.

بیشترین بارندگی اخیر در طبس و فردوس 

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته روستای خرو شهرستان طبس با ۵۹ میلیمتر بارش باران، بیشترین بارندگی را در خراسان جنوبی ثبت کرد و فتح آباد و مهوید شهرستان فردوس با ۵۰ و ۴۶ میلیمتر پس از آن قرار دارند.

خندان رو گفت: خشکسالی‌های چندین ساله هنوز استان را در وضعیت خشکسالی و کم آبی قرار داده اما بارندگی‌ها تاثیراتی را بر کاهش آن گذاشته است.

وی بیان کرد: میانگین بارندگی‌ در سال زراعی جاری (مهر ۹۸ تا شهریور ۹۹) به ۱۰۳.۶ میلیمتر رسیده که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۸۸ و در بلندمدت ۸۴.۵ میلیمتر بوده است.

سامانه بارشی که از روز شنبه دوم فروردین در خراسان جنوبی فعال شد روز گذشته در اغلب نقاط استان شدت گرفت و در برخی شهرستان‌ها موجب جاری شدن روان آب شد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی بارش‌های پرحجم امروز در نوار شرقی از جمله خراسان جنوبی و بخش‌هایی از مرکز و شمال‌ شرق کشور فعال است.

بارندگی و سیلاب در خراسان جنوبی تاکنون تلفات جانی نداشته اما در برخی مناطق استان خسارات مالی برجا گذاشته است.

۹۳ تیم امدادی و عملیاتی تا صبح چهارشنبه در استان آماده‌باش هستند.