استاندار خراسان جنوبی بر اهتمام دستگاه‌های اجرایی استان در تحقق سیاست‌های جهش تولید تاکید کرد و گفت: تعیین شعارهایی با مضمون اقتصادی، نشان دهنده تمرکز نظام برای رفع مشکلات کشور در این زمینه است.

 محمدصادق معتمدیان روز سه‌شنبه در نشست ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید استان خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال افزود: این که یک دهه است، عناوین تعیین شده برای سال‌ها، جهت‌گیری اقتصادی دارند، از وجود مشکلات کشور در بخش اقتصادی حکایت دارد.

وی گفت: از آن جا که سال گذشته، گام‌های موثری در زمینه رونق تولید برداشته شده، می‌بایست مردم در سال جاری آثار این اقدامات را در جهش تولید در استان شاهد باشند.

وی تولید را موتور محرکه اقتصاد خواند و تاکید کرد: افزایش تولید با تأثیر بر روند رشد اقتصادی، پیامدهایی همچون کاهش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال، کاهش قاچاق، کمک به معیشت مردم و غیره را به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تولید، مهمترین ابزار قدرت اقتصادی است به تشریح الزامات جهش تولید پرداخت و گفت: یکی از مهمترین الزامات این است که به دنبال استفاده از ظرفیت و توان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان باشیم.

وی ادامه داد: اعتبارات خوبی در قانون بودجه ۹۹ به این موضوع اختصاص داده شده و می‌طلبد که با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به جذب آنها اقدام شود.

معتمدیان گفت: قوانین بانکی و بیمه‌ای، سال‌هاست به عنوان دو ترمز اصلی در تولید تشخیص داده شده‌اند لذا اگر به دنبال جهش تولید هستیم، در همین ماه‌های اولیه سال باید پیگیر انجام اصلاحات در قوانین بانکی و بیمه‌ای باشیم.

وی بهبود فضای کسب و کار را یکی از الزامات جدی در جهش تولید برشمرد و افزود: تسهیل و روان سازی فرآیند صدور مجوزها و تسریع در آن نیز از اقداماتی است که در رونق تولید مؤثر است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور از بخش‌های دولتی، نیمه دولتی، تعاونی، خصوصی و خصولتی تشکیل شده است گفت: برداشتن رانت‌ها و ایجاد رقابت عادلانه بین این بخش‌ها، کمک موثری در شکوفایی تولید است.

وی از تامین منابع مالی و سرمایه در گردش هم به عنوان نیازهای اولیه تولید یاد کرد و گفت: بانک مرکزی به عنوان متولی این بخش، اولویت‌هایی را تعیین کرده که به زودی ابلاغ می‌شود.

معتمدیان بیان کرد: توجه به تامین نیازهای مالی از طریق سایر منابع همچون بازار بورس و سرمایه نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی از مدیران دستگاه‌ها خواست نسبت به احصای مشکلات سر راه تولید اقدام کنند تا این مشکلات از طریق ظرفیت‌های قانونی مرتفع شود.

استاندار خراسان جنوبی توجه به امور گمرکی را با نگاه صادرات محور از دیگر الزامات جهش تولید خواند و اظهار داشت: ایجاد محدودیت برای ورود کالاهای غیرضروری و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی از برنامه‌هایی است که در سال جاری و در راستای جهش تولید دنبال خواهد شد.

وی بر مبنای چارچوب های ذکر شده در سیاست‌های جهش تولید، چند محور را برای تحقق شعار سال تعیین کرد.

معتمدیان با تاکید بر پالایش طرح‌های زودبازده که در استان قابلیت اجرا دارند گفت: حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری استان، ظرفیت‌های بسیار خوبی هستند که با توجه به آنها می‌توان تولید را در استان افزایش داد.

وی متذکر شد: رفع برخی موانع و تامین زیرساخت‌های لازم در این حوزه‌ها، ارتباط مستقیمی با تولید دارند.

وی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را از دیگر اقدامات مؤثر در رونق تولید عنوان کرد و گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام، تأثیر مستقیم بر اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد دارد.

در این نشست با بحث و بررسی شرایط استان در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری و استفاده از این ظرفیت‌ها در راستای تحقق عنوان سال ادامه یافت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال جدید را «جهش تولید» نامگذاری و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

ایشان افزودند: البته لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخش‌های مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌ قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروههای پرشمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.