معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: برای پیشگیری از صف، اگر نانوایان توانایی افزایش ساعت کاری و پخت را داشته باشند به هر میزان که لازم باشد سهمیه آرد را افزایش می‌دهیم.

جواد اشرفی در حاشیه بازدید میدانی از نانوایی‌های سطح شهر بیرجند اظهار داشت: در بازدیدهایی که امروز انجام شد چالش صف زیاد محسوس نبود اما برخی از نانوایان در خصوص افزایش سهمیه آرد درخواست‌هایی داشتند.

وی ادامه داد: افزایش ساعت پخت هم از درخواست‌های مردمی بود که اگر نانوایان بتوانند پخت را به شکلی مدیریت کنند که شاهد ایجاد صف نباشیم آمادگی افزایش سهمیه آراد این قبیل نانوایی‌ها را داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: تا هر ساعتی که نانوایی‌ها قادر به پخت بوده و سرویس دهی مناسب به شهروندان داشته باشد امکان افزایش سهمیه آرد وجود دارد.

وی گفت: اصلاح وضع چانه‌های نان و متناسب نبودن ساعت کاری نانوایان با شرایط آب و هوایی فصل از دیگر مواردی بود که در این بازدید بررسی شد و از نانوایان خواسته شد که به نحوی ساعت کار را مدیریت کنند تا شهروندان در شب با سرما مواجه نشوند.

اشرفی با اشاره به اینکه معمولا شهروندان در ساعات ابتدایی شب به نانوایی مراجعه می کنند یادآور شد: از همین رو گاهی شاهد تشکیل صف‌هایی در نانوایی ها هستیم که با راهکارهایی قابل مدیریت است.

وی گفت: اختیار به فرمانداران و کارگروه آرد و نان شهرستان‌ها داده ایم که اگر نانوایی اعلام آمادگی سرویس دهی بیشتر داشت مشکلی برای تامین آرد نباشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: افزایش آرد متناسب با سرانه جمعیت هر منطقه است لذا جایگاه هر نانوایی هم در میزان تخصیص سهمیه آرد نقش دارد.

وی اظهار داشت: ایجاد سامانه نانی نو، میزان پخت سهمیه آرد نانوایان را رصد می‌کند لذا به صورت هوشمند مشخص است که هر نانوایی چه میزان نان پخت و به فروش می‌رساند.

لازم به ذکر است در این بازدید که از مناطق مختلف جنوب و شمال شهر انجام گرفت برای یک واحد نانوایی به دلیل کم فروشی و عدم تناسب وزن چانه پرونده تعزیراتی تشکیل شد.

بررسی میانگین انتظار مردم در صف، بررسی امکان پخت بیشتر برای جلوگیری از صف، کیفیت نان، وزن چانه و ساعت کار نانوایان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند و جمعی از مسوولان مورد رصد و بررسی قرار گرفت.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از ۷۶۰ نانوایی در این استان فعال است.