مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به حادثه‌خیزی و وسعت زیاد خراسان جنوبی حداقل ۱۰ پایگاه ثابت و موقت امداد و نجات بین شهری، علاوه بر پایگاه‌های موجود نیاز است.

محمدعلی کاوسی راظهار داشت: اکنون ۲۴ پایگاه امداد و نجات ثابت بین شهری و کوهستان در سطح استان فعال است که در زمان وقوع بحران و حادثه امدادرسانی می‌کنند.

وی وجود ۲ هزار و ۳۳۶ نیروهای جوان داوطلب و آموزش دیده، فعال بودن تیم آنست (سگ‌های تجسس) به‌صورت ۲۴ ساعت عملیاتی، برخورداری ۱۷۰ خودرویی سبک و سنگین و تجهیزات امداد و نجات را از جمله توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جمعیت هلال احمر استان در مواجهه با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی برشمرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین یک فروند بالگرد بل ۴۱۲ از بهترین بالگردهای موجود در جمعیت و تیم امداد هوایی به‌صورت شبانه‌روزی در استان آماده‌باش است اما به خاطر نبود آشیانه بالگرد و دوری گروه پروازی از محل استقرار بالگرد، شاهد کاهش سرعت عمل تیم عملیات پروازی در انجام مأموریت‌ها هستیم.

وی با اشاره به وجود ۱۷ سوله انبار امدادی در سطح استان با مساحت ۱۰ هزار و ۳۳۴ متر مربع افزود: در حال حاضر انبارهای امدادی در وضعیت خوبی قرار دارد و براساس شاخص‌های ذخیره‌سازی تا حد ۲ درصد جمعیت استان، اقلام امدادی موجود است.

کاوسی بر ضرورت احداث ساختمانی برای مرکز آنست استان (آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس) تاکید کرد و گفت: تقویت و نوسازی ناوگان خودرویی و تجهیزات تخصصی امداد و نجات با توجه به حساسیت کار و ارائه خدمات و پاسخگویی سریع و مناسب به حوادث نیز مورد درخواست است.

وی یادآور شد: با توجه به وسعت زیاد و حادثه‌خیز بودن استان علاوه بر ظرفیت‌های موجود ۶ سوله انبار امدادی نیز مورد نیاز است و باید احداث شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: استان‌های خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، استان‌های معین خراسان جنوبی در مواقع بروز حادثه و بحران هستند.

حدود ۵۰ گسل فعال در خراسان جنوبی وجود دارد که بیشتر شهرها و روستاهای استان روی آنها قرار دارند.

اگرچه خراسان جنوبی با ۶ استان کشور همجوار است اما فاصله مرکز استان با استان‌های معین حداقل ۵۰۰ کیلومتر است.

این استان با ۱۱ شهرستان در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه دارد اما مرکز استان هنوز به ریل سراسری وصل نیست

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور