استاندار خراسان جنوبی گفت: تهاجم فرهنگی دشمن به‌ویژه اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که از ظرفیت‌های نرم‌افزاری حوزه فرهنگ و هنر باید به نحو احسن استفاده کنیم و بهره‌گیری از ظرفیت اصحاب فرهنگ و هنر استان به نفع جریان انقلاب ضرورت دارد.

جواد قناعت روز دوشنبه پس از بازدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: فرهنگ از حوزه‌های بسیار مهمی است که فعالان بسیار زیادی در این حوزه فعالیت داشته، صاحبنظر بوده یا اظهارنظرها و فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهند.

وی گفت: محوریت اصلی مقوله فرهنگ در استان‌ها ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است به همین خاطر این نهاد یکی از اعضای اصلی شورای برنامه‌ریزی و توسعه، شورای اداری، برخی از کارگروه‌ها و کمیته‌ها محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ضعف‌ها و مشکلات، کمبودها و خلاهای مطرح شده در حوزه فرهنگ استان تصریح کرد: بیشتر با کمبود اعتباری مواجه هستیم که سبب تاخیر در اجرای پروژه‌ها یا روند طولانی آنها شده است.

وی گفت: در دیدار با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مباحث مربوط به کمبود اعتبارات و زیرساخت‌های حوزه فرهنگ استان را مطرح کردیم و امیدواریم در این دوره شاهد حرکت‌های جهشی، نو و جهادی در استان باشیم.

قناعت با بیان اینکه در این نشست به بخش نرم‌افزاری کمتر پرداخته شد یادآور شد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وجود دارد که از جمله می‌توان به بیش از ۱۰۰ نویسنده، ۲۴ انجمن ادبی، بیش از ۴۰۰ خبرنگار و ۴۱۵ شاعر اشاره کرد.

وی گفت: باید از این ظرفیت‌ها به نحو شایسته‌ای برای معرفی استان خراسان جنوبی، دستاوردهای نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی استفاده کنیم و این ظرفیت‌ها نقش بسزایی در همراه کردن مردم و صنوف مختلف با آرمان‌های نظام به‌ویژه منویات رهبری دارند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: یکی از انتظارات ما استفاده از ظرفیت بسیاری قوی فرهنگی استان است، در کنار نگاه به حوزه سخت‌افزاری باید بیشتر حواس و وقت خود را به حوزه نرم‌افزاری متمرکز کنیم.

وی ادامه داد: با توجه اتفاقات اخیر و همراهی عده‌ای از افراد جامعه در انتشار محتواهای فضای مجازی، مشخص است در حوزه نرم‌افزاری خوب کار نکرده‌ایم و این اشکال فقط متوجه حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

قناعت با اشاره به فعالیت ۴۹ آموزشگاه آزاد هنری در استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون اقدامات زیادی در سطح جامعه انجام شده اما در بیان دستاوردها ضعیف بوده‌ایم لذا تمامی دستگاه‌ها باید پای کار باشند و دستاوردهای نظام و انقلاب را تبیین کنند.

وی با بیان اینکه جریان انقلاب باید با همین شرایط موجود بیشترین وقت را در حوزه نرم‌افزاری بگذارد تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس با حداقل‌ها بیشتر ظرفیت‌ها به‌صورت جهادی ایجاد شد، اکنون نیز نیاز به همراهی و همسو کردن تشکل‌ها و انجمن‌ها داریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: استکبار جهانی با انقلاب، نظام، ایران و مکتب اسلام خصومت دارد و اگر مسلط شود به هیچ کسی با هر تفکری رحم نخواهد کرد.

وی افزود: ایران قوی حرف اول را در منطقه می‌زند و کشور در حال پیشرفت است اما دشمنان با تبلیغات رسانه‌ای و پوشاندن پیشرفت‌ها، بذر ناامیدی در جامعه می‌پاشند.

قناعت با بیان اینکه هر کسی امید مردم را از بین ببرد در پازل دشمن بازی کرده است گفت: این موضوع به معنای این نیست که نقد نکنیم بلکه به این معناست که نقد باید منطقی باشد و امید را از مردم نگیرد.

وی ضمن قدردانی از اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله فعال‌سازی شورای فرهنگ عمومی و ساماندهی کارگروه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ در استان، گفت: جایگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک جایگاه بسیار مهم، اساسی و کلیدی است و باید فعالیت‌ها پررنگ‌تر از گذشته شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: درخواست داریم گزارشی از همراهی دستگاه‌های اجرایی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه آینده شورای اداری استان ارائه شود.

وی در ادامه به پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این زمینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است برای حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان پیگیری لازم را داشته باشد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی و هنری از طریق مصوبات سفر رئیس جمهور، متمم سفر، اعتبارات استانی و ملی تامین خواهد شد.

قناعت افزود: چهار جشنواره رویداد کتاب، تالاب کجی نمکزار نهبندان، عکس و فیلم کویر و زندگی و نیز سواد رسانه‌ای به میزبانی خراسان جنوبی حمایت مالی می‌شود و این چهار جشنواره ملی باید در بهترین سطح و کیفیت برگزار شود.

وی با اعلام همکاری درخصوص تامین یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار برای برگزاری این جشنواره‌ها، موافقت خود با برگزاری جشنواره ملی مطبوعات به میزبانی خراسان جنوبی در سال آینده را نیز اعلام کرد.

استاندار خراسان جنوبی امروز از برخی پروژه‌های عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید کرد و در این زمینه مقرر شد اعتبار مورد نیاز پروژه‌های فرهنگی و هنری احصا و برای تامین اعتبار در سفر دوم رئیس جمهور به استان پیگیری شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور