معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با توجه به شروع عملیات ساخت هزار و ۴۶۴ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی پیشرفت فیزیکی این طرح در استان ۱۳ درصد برآورد شده است.

حسن علیزاده  افزود: در این چارچوب مراحل ساخت ۱۸۰ واحد خیرین مسکن ساز در خیابان الهیه بیرجند با انجام خاک‌برداری آغاز شد که از این تعداد ۶۰ واحد در حال اخذ پروانه هستند و ۱۲۰ واحد دیگر هم تهیه طرح را انجام داده‌اند.

وی گفت: ساخت ۷۲۰ واحد هم به شرکت تعاونی ارتش واگذار و برای این واحدها نقشه تهیه شده است که در حال عملیات خاک‌برداری فونداسیون هستند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به واگذاری احداث ۱۹۲ واحد مسکونی به بنیاد مسکن اظهار داشت: این واحدها هم در مرحله اخذ پروانه ساختمانی هستند که پس از آن، عملیات ساخت آغاز می‌شود.

وی عنوان کرد: عملیات ساخت ۸۸ واحد در شهرستان فردوس و ۵۶ واحد در شهرستان طبس به طور مستقیم توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود.

علیزاده افزود: همچنین ساخت ۲۲۸ واحد به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در شهر بیرجند واگذار و پیمانکار این واحدها نیز معرفی شده است که در حال تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی هستند.

وی گفت: در سایر شهرها زمین‌ها به بنیاد مسکن واگذار شده و به صورت گروه‌های ساخت به مردم واگذار شده است.

وی با یادآوری ثبت‌نام ۱۱ هزار و ۷۵۵ نفر در خراسان جنوبی گفت: البته همه این افراد واجد شرایط مسکن اقدام ملی نیستند و قطعا بعد از پایش نهایی این آمار ریزش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

علیزاده افزود: براساس ابلاغیه برای چهار هزار و ۶۲۰ در شهر بیرجند و هزار و ۱۷۹ نفر در سایر شهرها تامین زمین انجام شده است.

وی با بیان اینکه پایش نهایی ۳۰۰ نفر در استان تاکنون انجام و پیامک واریز وجه نیز برای این افراد ارسال شده است گفت: این متقاضیان بعد از افتتاح حساب در بانک مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کرده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان وام دارد افزود: قیمت تمام‌شده هر واحد با توجه به نوسان قیمت‌ها قابل برآورد نیست و ساخت این واحدها  براساس آورده متقاضی خواهد بود.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از پنج استان برتر در طرح اقدام ملی مسکن است که از همان ابتدا برای زمین پیش‌بینی لازم انجام و در تمامی شهرستان‌هایی که متقاضی ثبت‌نام بودند، زمین پیش‌بینی شده است.

طرح اقدام ملی برای تولید مسکن از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای خانه‌دار شدن مردم است که عملیات اجرایی آن شهریور سال گذشته با حضور رییس جمهوری در سراسر کشور آغاز شد.

خراسان جنوبی از اولین استان‌هایی بود که تامین زمین برای ساخت مسکن ملی در دستور کار استانداری و مسوولان این استان قرار گرفت.