سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد گفت: استان خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی و نیز انرژی برق است که در این زمینه خواستار توسعه مراودات با افغانستان هستیم.

عبدالجابر انصار  در نشست کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، گمرک، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع بررسی مسائل و مشکلات و راهکاری توسعه روابط تجاری دو جانبه افزود: باید در زمینه علم، فن و تکنولوژی، مراودات علمی بیشتری با افغانستان به‌ویژه ولایت فراه شکل بگیرد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی دارای دانشگاه‌ها و موسسه‌های معتبر است که می‌توان از این ظرفیت در زمینه پذیرش دانشجو با هزینه کمتر و تسهیلات بیشتر با هدف کسب امور فنی در حوزه‌های برق، کشاورزی، صنایع سنگین و سبک و سایر استفاده کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد ادامه داد: اگر دانشجویان افغان از توان فنی و مهندسی استان خراسان جنوبی استفاده کنند بدون شک در ثبات و پایداری بازار این کشور نیز دخیل و مشارکت خواهند داشت همچنین مراودات تجاری توسعه می‌یابد.

وی خواستار انتقال انرژی از استان خراسان جنوبی به فراه افغانستان شد و تصریح کرد: این ظرفیت در استان شما وجود دارد در حالیکه نیاز ما است، که در این خصوص می‌توان همکاری بیشتری داشت.

انصار عنوان کرد: در بحث سوخت هنوز تعدادی از تجار افغانستان با مرزنشینان و سازمان همیاری مشکل دارند که این موضوع باید مورد توجه واقع شود.

وی ضمن قدردانی از استاندار خراسان جنوبی بابت همکاری با تجار افغانی گفت: امسال دو مرتبه آتش ‌سوزی در مرز افغانستان رخ داد که با پیگیری استاندار اطفای حریق به موقع انجام شد و جلوی خسارت‌ها گرفته شد از این بابت از استاندار و آتش‌نشانان استان قدردانی می‌کنیم.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد افزود: انجام مراودات با مدیران ارشد که قصد خدمت به مردم داشته باشند ساده‌تر از مدیرانی است که فکر می‌کنند تنها مسئولیت‌های اداری دارند.

وی بیان کرد: به نمایندگی از دولت افغانستان و وزارت امور خارجه این وعده را به استان می‌دهیم که با شما به عنوان همتاهای خوب افغانستان همکاری بیشتری داشته باشیم.

انصار با بیان اینکه آماده ایجاد اتاق مشترک بازرگانی در بیرجند هستیم اظهار داشت: در این زمینه هیچ نوع موانعی وجود ندارد و در صورت تمایل قادر به توسعه همکاری‌ها هستیم.

وی خواستار معرفی ظرفیت‌های بالقوه دو کشور ایران و افغانستان شد و عنوان کرد: تجار افغانستان را حتما به استان خواهیم آورد و نشست کاملا تخصصی با خروجی مناسب برگزار خواهیم کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد مقدس یادآور شد: برای توسعه مراودات از گمرکات دو طرف دیدن خواهیم کرد، نشست مجازی و حضوری والیان و استانداران را خواهیم داشت تا بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم چراکه این نشست‌ها روزنه‌ای بر تبادل حیات دو طرف خواهد بود.

وی با اشاره به توسعه کشت‌های فراسرزمینی و استفاده خراسان جنوبی از این ظرفیت گفت: فرصت بسیار مساعد و زمینه کشت فراسرزمینی در افغانستان فراهم است، نه بحث امنیتی و نه سیاسی دارد چراکه کشت‌ها را در خاک این کشور و توسط مردم افغانستان انجام می‌دهید پس جای نگران نیست.

انصار با اشاره به ظرفیت‌های معدنی کشور افغانستان افزود: در بحث معادن قانون حمایت از سرمایه گذاری را داریم که اگر کسی خواسته باشد ورود پیدا کند در زمینه زیرساختی، اکتشافات، ذخیره و فراوری و سایر می‌توانید سرمایه‌گذاری داشته باشید.

وی در ارتباط با بازگشایی مرزهایی خراسان جنوبی که به طور یکطرفه از جانب این کشور مسدود است اظهار داشت: در سفر قبلی که به استان خراسان جنوبی داشتیم اعلام آمادگی کردیم از بین مرز میل ۷۳ و یزدان یکی را به عنوان گمرک چهارم معرفی کنید که هنوز استانداری اعلام نکرده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد ادامه داد: طرح استانداری این بود که مرز یزدان به عنوان گمرک چهارم و میل ۷۳ به عنوان بازارچه فعالیت کند اما ما در افغانستان همچنین قانونی نداریم و بر اساس قوانین افغانستان تمام بازارها را مشترک نمی‌شناسد.

وی افزود: بر اساس قوانین کشور افغانستان هر جا جمهوری اسلامی ایران قصد گمرکی داشته باشد موافق هستیم لذا اگر خراسان جنوبی با گمرک موافق است می‌تواند یکی از مرزهای میل ۷۳ یا یزدان را معرفی کند.

انصار با اشاره به صنعت توریست درمانی گفت: یکی از نیازهای مردم فراه افغانستان توسعه صنعت توریست درمانی است و اینکه بیمارستانی در نقطه صفر مرزی ایجاد شود هم به سلامتی ما کمک کرده‎اید و هم به نفع هر دو کشور است.

وی در ارتباط با جعل برخی برندها و لزوم برندسازی محصولات ایرانی در افغانستان گفت: برندسازی در این کشور قوانین و مقررات خود را دارد و جعل برند جرم است اگر می خواهیم سیمان استان برند شود باید سو پیشینه و سایر مدارک را به ما به تحویل دهید تا بعد از طی مراحل قانونی برند شما ثبت شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد ادامه داد: هر کس از برند محصول خراسان جنوبی استفاده کند با وی برخورد قانونی می‌شود، اگر در داخل خاک افغانستان برند شما جعل می‌شود طرف را به ما معرفی کنید تا با آنها برخورد شدید داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران با اینکه قانون جوانی است اما با اندیشه‌های کلاسیک تدوین شده است از طرفی تضمین بازگشت سرمایه در قانون شما ضعیف تعریف شده است.

انصار عنوان کرد: ورود دلار برای سرمایه‌گذار در مرحله اول با نرخنامه دولتی و برداشت‌های بانکی خیلی فرق دارد چون افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند این مسایل را مدنظر دارند.

وی تاکید کرد: سطح زندگی مردم در کیش و قشم، خراسان رضوی، تهران و سایر نسبت به استان‌هایی مانند سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی فرق دارد از رفاه بیشتری برخوردار است در این زمینه قانون حمایت از سرمایه‌گذاری باید منطقه‌ای تعریف شود همان کاری که ما در افغانستان انجام دادیم.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد ادامه داد: استان خراسان جنوبی باید این موضوع را پیگیری کند و صنعت‌هایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری شود بطور جداگانه تعریف مشخصی داشته باشد و حمایت‌های سرمایه‌گذاری و بسته تشویقی در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: نشست ظرفیت‌های بالقوه را در خصوص محصولات استراتژیک و با ظرفیت به صورت مجازی و حقیقی برگزار خواهیم کرد.

انصار گفت: کمیسیون مشترک مرزی در سطح دو استان ایجاد می‌کنیم تا هر ۱۵ روز یک نشست برگزار و مشکلات مورد بررسی قرار بگیرد این سبب خواهد شد اکثر مشکلات در اسرع وقت رفع شود.

وی تاکید کرد: باید اختیارات بیشتری در هر سه گمرک ماهیرود، دوغارون و فراه افغانستان بین دو کشور لحاظ شود در این صورت مراودات تجاری هم افزایش می‌یابد.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد گفت: هر تاجری از طرف اتاق بازرگانی بیرجند در نامه رسمی به ما معرفی شود برای وی ویزای تجاری در کمترین زمان ممکن صادر می‌کنیم به استثنای مهندسین که باید در قالب معرفی اداره صمت باشد.