مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شعر و ادب فارسی از عوامل اصلی وحدت ملی اقوام ایرانی با زبان‌های مختلف است و شعر شهریار نماد این ویژگی به شمار می‌رود.

ناصر نبی‌زاده در پیامی به مناسبت ۲۷ شهریور روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار اظهار داشت: ۲۷ شهریور ماه یادآور میراث گرانبهای تاریخ و نیاکان ماست.

وی افزود: در این روز، شعر و ادب فارسی را ارج می‌نهیم که از عوامل اصلی وحدت ملی اقوام ایرانی با زبان‌های مختلف است و چه نیکو که سالروز وفات استاد شهریار شاعر نامدار ایرانی را برای نامگذاری این روز انتخاب کردند، زیرا که شهریار با مهارت تمام به زبان‌های «فارسی» و «ترکی» شعر می‌سروده و نفوذ معنوی کلام این شاعر از یک سو در همه جای سرزمین پهناور ایران مشهود است و از سوی دیگر آوازه شهرت این عاشق دلسوخته از فراسوی مرزهای ایران به سرزمین‌های دیگر و به ویژه کشورهای ترک زبان رسیده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی بیان کرد: شهریار، شعر را هنرمندانه به خدمت گرفته بود تا مذهب، ملت و میهن خود را به جهانیان معرفی کند. در اشعار او دفاع از انقلاب و نظام موج می‌زند و این نگاه شهریار را از دیگران متمایز کرده است. از دیگر ویژگی‌های شاخص زندگی استاد شهریار، می‌توان عشق زایدالوصف او به اهل بیت علیه السلام را عنوان کرد که باعث شد این شاعر آزاده، به الگویی برای نخبگان فرهنگی کشور بدل شود.

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی نیز نه تنها در روز شعر و ادب فارسی بلکه در تمامی روزهای سال، قدردان هنرمندی شاعران و مفاخر بزرگ این سرزمین همچون حکیم نزاری، ابن حسام خوسفی، حکیم بوذرجمهر قاینی، شیخ عبدالحسین فنودی و شاعران معاصر استان هستیم که خراسان جنوبی را به نگینی در عرصه شعر و ادب فارسی کشور بدل کردند.

نبی‌زاده اظهار داشت: اینجانب با گرامیداشت این روز، امیدوارم توفیقات هنرمندان عرصه شعر و ادب، یاران و همراهان محافل و انجمن‌های ادبیِ خراسان جنوبی، افزون شده و زمینه رشد و توسعه فرهنگی این استان بیش از پیش فراهم شود.

۲۷ شهریور سالروز درگذشت سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر معاصر ایران با تصویب شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم کشورمان، روز ملی شعر و ادب فارسی نامیده شده است.