🔹استاندار خراسان جنوبی گفت: روستای مهموئی، سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه است.
، جواد قناعت در مراسم اعطای لوح سپاس ستاد عتبات عالیات به مردم روستای مهموئی که با حضور فرماندار و جمعی از مدیران همراه بود، اظهار کرد: در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی شاهد اقدامات مناسب مردم و پیشقدم و پیشرو بودن آنان در کمک به بازسازی عتبات عالیات هستیم.
🔹وی از خراسان جنوبی به عنوان استانی متدین، انقلابی و پای کار برای بازسازی عتبات عالیات یاد کرد و افزود: بحث ساخت صحن حضرت امام محمدباقر (ع) در کاظمین با مشارکت ۶ استان کشور از جمله خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم، فارس و اصفهان در حال اجراست که دبیرخانه آن در استان خراسان جنوبی مستقر می باشد.
🔹استاندار به برخورداری و توانمندی اقتصادی و زیرساختی سایر استان‌ها نسبت به استان کم برخوردار خراسان جنوبی اشاره و تصریح کرد: در بحث کمک به ساخت و بازسازی عتبات عالیات، مردم استان خراسان جنوبی علیرغم کم‌ برخوداری اقتصادی و ضعف زیرساختی اما به واسطه غنای دینداری، بصیرت، تقوا و عشق و علاقه به اهل بیت‌(ع)، جزو استان‌های برخوردار است.
🔹قناعت با اشاره به جانفشانی مردم خراسان جنوبی برای اهل بیت(ع)، ادامه داد: ستاد بازسازی عتبات در کشور سرانه کمک برای بازسازی اعتاب مقدسه را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده که مردم روستای مهموئی از این مرز گذشته به سرانه ۴۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده‌اند که نشان می‌دهد این مردم، بسیار فهیم و بابصیرت دینی هستند.
🔹وی با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی عشق و ارادت به اهل بیت(ع) و امامین انقلاب و شهدای گرانقدر را اثبات کردند، افزود: اگر طی این ۴۵ سال با وجود توطئه‌های دشمن این انقلاب هنوز استوار است و قطار انقلاب در حال حرکت است به عشق و ارادت مردم عزیز ما به اهل بیت(ع) و آرمان‌های نظام و انقلاب برمی‌گردد.
🔹استاندار بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران نه تنها مقتدرانه ایستاده بلکه تحولات جهانی ایجاد می‌کنیم و نگاه منطقه و دنیا به ایران اسلامی است.
🔹قناعت با اشاره به اینکه امروز در منطقه ما شاهد اتفاقات خوب و بزرگی هستیم و همه اینها به واسطه رهبری‌های پیامبر گونه امام راحل و مقام معظم رهبری است، گفت: تحولات جهان به سمت تضعیف جبهه استکبار و تقویت جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران است.
🔹وی به کارهای بزرگ کشور و سفرهای رئیس جمهوری به استان‌ های مختلف اشاره و تصریح کرد: خراسان جنوبی حدود ۲۵ سال است که از خشکسالی رنج می‌برد و اگر برای این معضل کم‌آبی چاره اندیشی نشود مردم مجبور به تخلیه این منطقه خواهد بود.
🔹به گفته وی؛ در کنار برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، انتقال آب دریای عمان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته و با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.
🔹استاندار بیان کرد: مصرف سالانه آب در استان ۵۲ میلیون متر مکعب است اما از محل پروژه انتقال آب دریای عمان در مرحله نخست، ۶۰ میلیون متر مکعب آب خواهیم داشت.
🔹قناعت در ادامه هزینه اجرای خطوط انتقال آب در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی را ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ آب دریای عمان وارد خراسان جنوبی خواهد شد که اقدام بسیار بزرگی است.
🔹وی همچنین با اشاره به اجرای خط انتقال گاز به استان، تصریح کرد: فاز اول خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان در تیرماه امسال به بهره‌برداری می‌ رسد و همزمان عملیات اجرایی انتقال گاز از نهبندان به سربیشه با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان آغاز خواهد شد.
🔹استاندار با اشاره به اجرای پروژه فراملی راه آهن خراسان جنوبی در دولت سیزدهم، ادامه داد: اعتبار مرحله زیرسازی این پروژه ریلی ۱۸ هزار میلیارد تومان است.
🔹قناعت به تأمین مسکن در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم تنها ۱۲ هکتار از حریم به محدوده شهرهای استان الحاق شد اما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵ هزار هکتار به محدوده‌های شهرهای خراسان جنوبی الحاق شده است.
🔹شایان ذکر است؛ روستای مهموئی شهرستان بیرجند به جهت اخذ بالاترین میزان مشارکت در بازسازی اعتاب مقدسه به عنوان روستای نمونه کشور و استان معرفی شده که استاندار خراسان جنوبی با اعطای لوح تقدیری از مردم مؤمن این روستا تقدیر کرد.
🔹سال گذشته بطور میانگین هر نفر از مردم این روستا با ۷۵۰ نفر جمعیت، مبلغ ۴۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان به عتبات کمک کرده‌اند که در سطح استان و کشور یک رکورد است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور