دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۸۶ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در این استان فعالیت دارند و ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر زیر پوشش این مراکز هستند.

محمدرضا حسنی مقدم  افزود: خانواده‌ها باید توجه کنند که خطر مواد مخدر کمتر از کرونا نیست و امروز یکی از پنج آسیب مهم، اعتیاد به سوءمصرف مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های پیش‌رو در درمان کودکان معتاد است گفت: پارسال ۲۰۰ کودک معتاد زیر ۱۸ سال با ارائه خدمات و پذیرش توسط برخی بیمارستان‌ها، سم‌زدایی و درمان رایگان شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین ۴۰۰ معتاد متجاهر از سطح شهرها جمع‌آوری و از خدمات مراقبتی تبصره ۲ ماده ۱۶ بهره‌مند شدند که برای درمان این افراد ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در زمینه درمان معتادان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد گفت: نرخ شیوع مواد مخدر در کشور ۵.۴ و در خراسان جنوبی ۳.۷۸ درصد است.

حسنی مقدم اضافه کرد: در حال حاضر ۲ میلیون  ۸۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارند که ۱۹ هزار نفر مربوط به این استان است و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه تشدید شده است.

وی خسارت‌های بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی را از مهمترین پیامدهای مصرف مواد مخدر دانست که بزهکاری، همسرآزاری، کودک‌آزاری، طلاق و نزاع از مهمترین نتایج آن است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در موضوع مواد مخدر مباحث فرهنگی و پیشگیری، درمانی و اشتغال را با هم دنبال می‌کنیم و ۵۳ طرح فرهنگی و پیشگیری در استان در حوزه‌های مختلف تهیه شده است.

وی تولید محتوای پیشگیرانه و پخش از صدا و سیما، اجرای طرح یاریگران زندگی، تفاهم‌نامه «نه به اعتیاد» با همکاری جمعیت هلال احمر، برگزاری کارگاه‌های مجازی آموزشی، نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد و انعقاد تفاهم‌نامه با ورزش و جوانان برای توسعه و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی را از مهمترین اقدامات پیشگیرانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در سال گذشته ذکر کرد.

حسنی مقدم گفت: دشمنان در زمینه تخریب سرمایه انسانی برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده اند و باید تمامی اقدامات مورد نظر در زمینه آگاهی‌بخشی دانش‌آموزان و خانواده‌ها صورت گیرد تا مواد مخدر خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی افزود: غفلت در موضوع مواد مخدر می‌تواند خطرات جدی برای آحاد مردم داشته باشد و همه باید نسبت به آن حساس باشند و در این زمینه اقدامات رسانه‌ای و تبلیغاتی افزایش یابد.