مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۹۶ بقعه متبرکه خراسان جنوبی در آستانه سال نو و عید نوروز برای ارائه خدمات به مردم و مسافران نوروزی پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: ۲ برنامه به مناسبت نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان شامل طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در بقاع متبرکه اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: ویژه برنامه تحویل سال نو در ۳۰ بقعه و امامزاده شاخص استان برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از تامین ۷۶۱ کانکس و واحدهای زائرسرا در بقاع شاخص استان خبر داد و گفت: ۳۲ مبلغ که ۲۰ نفر از قم و ۱۲ نفر بومی استان هستند از ۲۸ اسفند تا پایان ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه مستقر می‌شوند.

وی با اشاره به ترتیل خوانی قرآن کریم در ۳۰ محفل بقاع متبرکه افزود: برپایی ۱۰ محفل انس با قرآن با حضور قاریان خارج و داخل استان و سه کرسی تلاوت و تفسیر قرآن در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و فردوس از دیگر برنامه‌های استان است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور با اشاره به اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه در سال ۱۴۰۱ گفت: اهدای ۶۱ کمک هزینه به مبلغ ۲۲۳ میلیون تومان، ۸۵ دست لباس گرم به مبلغ ۴۷ میلیون تومان، کمک دارو و درمان برای ۴۱۵ نیازمند به مبلغ ۲۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از جمله این اقدامات است.

وی یادآور شد: در زلزله بشرویه از محل موقوفات ۱۱۵ بخاری و کرسی برقی، ۵۱ پتو و یک عدد هیتر بزرگ کمک شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: اهدای ۱۹۰ بسته بهداشتی، توزیع ۲۶۸ هزار بطری آب معدنی به مبلغ ۵۲۰ میلیون تومان، اهدای ۵۱۰ بسته تحصیلی بین نیازمندان به ارزش ۱۵۳ میلیون تومان از دیگر اقدامات بوده است.

وی از ثبت ۵۸ وقف جدید به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین در قالب طرح مودت برای ساخت و ساز بقاع متبرکه بیش از ۱۷ میلیارد تومان هزینه شده است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور با اشاره به اعزام ۲۷۲ مبلغ از قم و مشهد به نقاط مختلف استان افزود: دوره‌های آموزشی سبک زندگی اسلامی در هشت بقعه و توسط ۱۲ مربی برگزار شد.

وی گفت: ۱۰ هزار و ۲۷۷ موقوفه و ۲۲ هزار رقبه در استان خراسان جنوبی وجود دارد و بیشتر موقوفات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه هزار و ۹۴۳ رقبه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سنددار شده است افزود: خراسان جنوبی در اخذ اسناد مالکیت رتبه چهارم کشور را دارد و در حال حاضر هفت هزار و ۹۰۰ رقبه فاقد سند هستند.

وی بیان کرد: تعداد زیادی از موقوفات در اختیار ادارات هستند به عنوان مثال اداره آموزش و پرورش ۴۸۰ هزار متر مربع و دانشگاه علوم پزشکی ۳۵۶ هزار متر مربع موقوفه در اختیار دارد.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور گفت: ۱۶۸ مدرسه و ۳۸ اداره موقوفه است که حقوق آن پرداخت نشده همچنین بیشترین موقوفه در مرکز استان است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور