استاندار خراسان جنوبی از اتخاذ تصمیمات لازم برای رفع موانع تولید در سه واحد تولیدی راکد شهرستان طبس خبر داد و گفت: برای رفع این مشکلات، جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان را امروز در طبس برگزار کردیم.

حمید ملانوری روز یکشنبه در حاشیه نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در ساختمان معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس برگزار شد، افزود: وضعیت کارخانه‌های سیمان و کانسرام طبس که سال‌ها تعطیل است باید مشخص شود که در این راستا برگزاری هرچه سریع‌تر جلسه کارشناسی با حضور سرمایه‌گذاران مربوطه مورد انتظار است و طی ۱۰ روز آینده باید راهکار برون‌رفت از مشکلات و فعال شدن این ۲ کارخانه ارائه شود.

وی گفت: برای ۲ واحد کانسرام و سیمان طبس مقرر شد، راهکارهای اقتصادی شدن این ۲ طرح طی ۱۰ روز آینده توسط حوزه‌های متولی و زیر نظر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری احصا شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تعیین تکلیف موضع سهامداران درخصوص ادامه فعالیت یا جذب سرمایه‌گذاران جدید برای این ۲ واحد از دیگر تصمیمات این جلسه بود.

وی افزود: در مورد کارخانه کک هم مقرر شد، بدهی این مجموعه به زغال‌سنگ طبس ۶ ماه تمدید شود و زغال‌سنگ نیز مواد اولیه مورد نیاز را در اختیار کک قرار دهد.

ملانوری گفت: مدیریت شرکت کک هم قول داد با این مساعدت، واحدهای راکد خود را طی امسال فعال کند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این واحد تولیدی بتواند به ظرفیت اسمی خود برسد.

وی ادامه داد: وظیفه ما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و شعارهای سال به‌ویژه شعار امسال یعنی «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» پیگیری جدی و مستمر برای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی است.

استاندار خراسان جنوبی رکن اصلی برای موفقیت هر واحد تولیدی را مدیریت دانست و گفت: خیلی از واحدهای تولیدی تعطیل در کشور با مدیریت یک مدیر جوان و با انگیزه، فعال شده‌اند و جایی که انگیزه، روحیه، نشاط و همدلی باشد، هر واحد تولیدی با هر وضعیتی می‌تواند به سوددهی برسد.

وی شهرستان طبس را به جهت وسعت زیاد و موقعیت جغرافیایی مناسب برای استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ، مستعد خواند و افزود: با وجود اینکه طی سال‌های گذشته برای استفاده از ذخایر این شهرستان، سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه استقرار و ایجاد واحدهای صنعتی صورت گرفته اما هنوز به اندازه واقعی از این ثروت عظیم بهره‌برداری نشده است.

ملانوری بیان کرد: در تلاشیم با همکاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی این زمینه را فراهم کنیم تا هرچه زودتر واحدهای معدنی مختلف در شهرستان طبس فعال شوند.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تعطیل ماندن کارخانه‌های سیمان و کانسرام، فعالیت کارخانه کک‌سازی طبس فقط با ۳۰ درصد ظرفیت و معطل ماندن ۲۰ ساله نیروگاه حرارتی طبس که می‌تواند برای بیش از سه هزار نفر شغل ایجاد کند، به نمادی از ناکارآمدی و عاملی برای بازدارندگی از جذب سرمایه‌گذاران جدید تبدیل شده است.

حجت ‌الاسلام مجید نصیرایی ادامه داد: مشکل از کمبود سرمایه نیست بلکه مشکل اصلی ضعف مدیریت است و اکنون رفع مشکلات این واحدها نیازمند یک تصمیم قاطع مدیریتی است.

وی بیان کرد: برای ما محرز شده که در کشور دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهند در طبس کک تولید شود و نمی‌خواهند انحصار تولید کک را بشکنند.

امام جمعه طبس هم با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ و تأکیدات مقام معظم رهبری بر رونق و جهش تولید گفت: مدیریت جهادی که رهبر معظم انقلاب همواره تأکید می‌کنند، فقدان آن محسوس است.

حجت ‌الاسلام محمدرضا محمدی افزود: تعطیل ماندن کارخانه‌های سیمان و کانسرام طبس به‌عنوان ناکارآمدی نظام تلقی می‌شود که شاید نبود مرجع واحد برای تصمیم‌گیری و وجود برخی تنگ‌نظری‌ها عامل طولانی شدن این تعطیلی باشد.

وی گفت: روزانه تعداد زیادی از شهروندان، گلایه و دلخوری خود به دلیل تعطیل ماندن کارخانه‌های سیمان و کانسرام و نگرانی از تعطیل شدن کارخانه کک را به نهاد امامت جمعه می‌آورند.