مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه درصد ضریب پوشش بیمه شدگان از ۳۱.۵ درصد در دولت قبل به ۳۵.۲ درصد افزایش داشته است، گفت: تعداد بیمه شدگان در حوزه بانوان نیز رشد بسیار خوبی داشته است.

علیرضا اسدی، در نشست خبری اظهار کرد: با همت دولت سیزدهم توجه ویژه ای به اعتبارات بیمه روستاییان شده و رشد بسیار خوبی در این حوزه داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ مهر ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز روستا و عشایر نامگذاری شده است، افزود: به همین مناسبت برای اولین بار نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری به عنوان بزرگ‌ترین رویداد روستایی کشور با حضور بیش از هزار و ۲۰۰ تولید کننده برتر روستایی و عشایری از ۱۲ الی ۱۸ مهر ماه در مصلای تهران برپا شده است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی در این نمایشگاه ۳۰ غرفه و دو کارگزار به عنوان عرضه کننده محصولات بیمه شدگان را دارد.

وی با بیان اینکه به مناسبت روز روستا کارگزاران در ۳۲ روستای منتخب استان میز خدمت تشکیل و برنامه‌های متفاوتی از جمله اهدای احکام اجرا خواهند کرد، افزود: حضور در نماز جمعه، دیدار با نماینده ولی فقیه و دیدار با مقام عالی استان از دیگر برنامه‌های صندوق بیمه روستاییان و عشایر خراسان جنوبی در هفته روستا است.

اسدی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ در مجموع تعداد ۱۶۴ هزار و ۳۶۹ نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی قرار دارند، عنوان کرد: تمامی این افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند.

وی با بیان اینکه از مجموع بیمه شدگان تعداد ۱۱ هزار و ۱۰۰ نفر انفصال بیمه‌ای داشته‌ایم، اظهار کرد: همچنین تعداد ۵۷ هزار و ۴۵۲ نفر از بیمه شدگان در شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار و ۱۰۶ هزار و ۹۱۷ نفر در حوزه مناطق روستایی و عشایری هستند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تا پایان شهریور ماه سال جاری ۵۸ هزار و ۵۱۹ نفر بیمه شده در سطح استان داشته ایم، افزود: متأسفانه حدود ۱۰۵ هزار نفر در سطح استان هیچ بیمه‌ای ندارند که می‌توانند از خدمات این صندوق بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه تعداد ۴۰ هزار و ۴۱۱ عضو فعال در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: بیمه شدگان غیر فعال شامل افراد زیر یک سال سن و تغییر بیمه به سازمان تأمین اجتماعی هستند.

اسدی ادامه داد: از مجموع بیمه شدگان غیر فعال تعداد چهار هزار و ۲۹۰ نفر زیر یک سال سن و ۵۶۵ نفر انتقال سابقه بیمه به سازمان تأمین اجتماعی را داشته اند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون پنج هزار و ۶۴۸ حکم شامل بازنشستگی پیش از موعد و ازکارافتادگی صادر شده است، افزود: از این تعداد یک هزار و ۷۳۴ نفر بازنشستگی پیش از موعد، ۱۹۲ نفر از کارافتادگی، دو هزار و ۳۴۵ نفر مستمری بگیر به علت فوت سرپرست و یک هزار و ۳۷۷ نفر در حوزه سالمندی بوده اند.

اسدی با اشاره به اینکه سطح درآمدی صندوق بیمه روستاییان خراسان جنوبی حدود ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: در سال جاری تعداد شش هزار و ۹۱۲ نفر سهمیه برای استان در نظر گرفته شده که تاکید بر انفصالی ها است.

وی با بیان اینکه از مجموع بیمه شدگان استان تعداد ۴۲ هزار و ۹۰۲ بیمه شده مرد و ۱۵ هزار و ۶۱۷ نفر بیمه شده زن هستند، اظهار کرد: شهرستان بیرجند با ۱۱ هزار و ۱۵۵ نفر بیمه شده رتبه اول و شهرستان بشرویه با دو هزار و ۶۰۵ نفر رتبه آخر از لحاظ تعداد را دارد.

نوشته و خبر نگار :حامد عارفی نیا و ا.حسن پور