مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: شناسایی تهدیدات زیستی و برنامه ریزی برای پیشگیری از وقوع چنین تهدیداتی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حسن اکبری، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هفته پدافند غیر عامل از هشتم تا چهاردهم آبان ماه امسال با شعار “پدافند غیرعامل، افزایش بازدارندگی در سایه حماسه حسینی” در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان با توجه به ماهیت کاری خود و عهده دار بودن مسئولیت کمیته پدافند غیرعامل و شورای پدافند زیستی اقدامات خاصی برای گرامیداشت این هفته برنامه ریزی کرده که با همکاری پرسنل اداره کل، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رییس کمیته پدافند غیرعامل و زیستی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه آمادگی و برنامه ریزی برای حوادث و اتفاقات تهدید کننده زیستی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، اظهار کرد: حوزه‌های تهدیدات زیستی شامل انسان، دام و طیور، محیط زیست و منابع طبیعی، گیاهان، آب آشامیدنی و غذا و دارو می‌شود که معمولاً سه منشا دارد.

اکبری ادامه داد: منشا اول آن طبیعت و موجودات زنده‌ای است که بدون دخالت انسان شکل می‌گیرند مانند جهش‌های مولکولی که باعث به وجود آمدن بیماری می‌شود و برای مقابله با آن باید درمان پزشکی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دومین منشا تهدیدات تروریستی است که از آن به عنوان بیوتروریسم نام می‌برند، افزود: بحث سوم بکارگیری عوامل زنده است که علیه انسان به کار برده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: برای نمونه یک کشور علیه ما تهدیدات زیستی انجام می‌دهد و ممکن است عناصر به کار رفته تحت عنوان سلاح زیستی به کار برده شود.

اکبری ادامه داد: ما باید در فضای زیستی، قوانین بازدارنده برای منع عوامل زیستی به کار گیریم و از آنجایی که قدرت آسیب‌رسانی عوامل زیستی نسبت به سایر تهدیدات بالاتر است، باید تا آنجایی که می‌توانیم در برابر این تهدیدات، خود را آماده کنیم.

وی افزود: قابلیت انتقال سریع، گمنام بودن حمله کننده، امکان تولید ساده سلاح و ناتوانی در اثبات منشا حمله از ویژگی‌های جنگ زیستی است.

رییس کمیته پدافند غیرعامل و زیستی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: پس از تشکیل سازمان پدافند کشور و ادارات کل پدافند غیر عامل در استان‌ها، اقدامات خوبی در خراسان جنوبی انجام شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز ضمن تشکیل کمیته پدافند غیر عامل و شورای پدافند زیستی در اداره کل نسبت به شناسایی تهدیدات حوزه محیط زیست اقدام و آمادگی در حد توان برای مقابله با تهدیدات احتمالی را کسب کرده است.

وی افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برپایی کارگاه آموزشی پدافند سایبری، تشکیل اتاق فکر با حضور متخصصین حوزه محیط زیست و دانشگاهیان و برگزاری رزمایش تخصصی مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، از جمله برنامه‌های این اداره کل در این هفته خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین انجام معاینه فنی موتورخانه شوفاژ اداره کل، شرکت در برنامه‌ها و رزمایش‌های تدارک دیده شده در این هفته، اطلاع رسانی و نصب بنر و توزیع بروشور و برپایی نمایشگاه در اداره کل، شرکت در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و برگزاری مسابقه با موضوع پدافند غیر عامل و پدافند زیستی از جمله برنامه‌هایی خواهد بود که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برنامه ریزی و در طول هفته اجرا خواهد شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله