استاندار خراسان جنوبی گفت: کارخانه نساجی فردوس با ۲۰ سال قدمت، فراز و نشیب‌های فراوانی داشته اما در حال حاضر از صنایع بزرگ و واحدهای دارای توجیه اقتصادی مناسب استان است.

حمید ملانوری روز پنجشنبه در بازدید از کارخانه نساجی فردوس ادامه داد: مواد اولیه این کارخانه از محصولات کشاورزی استان است و تولیدات آن در صنایع پایین دستی نساجی و پوشاک کاربرد دارد.

وی گفت: فاز بعدی این واحد تولیدی باید توسعه پیدا کند تا با تولید پارچه و پوشاک به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی منطقه کمک شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به روند اجرای کار در فاز دوم کارخانه گفت: در فاز بعدی، بخش‌هایی از ساختمان اجرا شده و ماشین آلات هم آماده است، این فاز با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احداث می‌شود.

وی بیان کرد: فاز دوم کارخانه نساجی فردوس، اشتغالزایی برای حدود ۱۰۰ نفر را به همراه خواهد داشت.

ملانوری افزود: بنا به صحبت‌های مدیر مجموعه عمده مشکل فاز بعدی، تامین آب است که تلاش می‌کنیم این مشکل را با کمک سرمایه‌گذار مجموعه برطرف کنیم.

وی گفت: میزان آب مورد نیاز کارخانه ۱۴ تا ۱۵ لیتر در ثانیه بوده اما با اقداماتی که صورت گرفته به حدود ۶ لیتر در ثانیه رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی از مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برای توسعه کارخانه نساجی گفت و اظهار داشت: این مشارکت ایدرو باعث احیای کارخانه شده است.

وی به مصوبه هیات وزیران مبنی بر سرمایه‌گذاری ایدرو در طرح‌های ریسندگی و بافندگی کارخانه نساجی فردوس اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم این مصوبه هرچه سریع‌تر اجرایی شود اما اینکه چه زمانی به طور کامل محقق شود، به تامین زیرساخت‌های لازم بستگی دارد.

ملانوری ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه هر سرمایه‌گذاری تمایل دارد در دوره کوتاه‌تری به برگشت سرمایه برسد، تلاش ما نیز در استان بر این است که با تسهیل شرایط، روند کار سرمایه‌گذاران را تسریع کنیم.

استاندار خراسان جنوبی امروز در ادامه بازدید از پروژه‌های شهرستان فردوس به کارخانه نساجی فردوس رفت و با مدیرعامل و کارگران کارخانه درخصوص مسایل و مشکلات موجود گفت و گو کرد.

ملانوری هدف از این بازدید را رصد شرایط موجود و نحوه فعالیت این واحد صنعتی عنوان کرد و گفت: رفع موانع تولید و مشکلات سرمایه‌گذاران در راستای جهش تولید، از مهمترین برنامه‌های در دستور کار این استان است.

عملیات عمرانی کارخانه نساجی فردوس در فروردین سال ۱۳۶۹ آغاز شد و بعد از یک وقفه طولانی ۱۳ ساله با ورود سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در سال ۱۳۸۴ سالن تولید ریسندگی با ظرفیت ۱۰ تن نخ در روز تولید آزمایشی خود را شروع کرد.

در حال حاضر ۲۲۵ نفر کارگر در چهار شیف کاری در این کارخانه مشغول به کار هستند و روزانه بیش از ۱۱ تن نخ و ۵۰۰ متر پارچه تولید می‌کنند. محصولات تولیدی این کارخانه به تهران، اصفهان، تبریز و مشهد ارسال می‌شود.

طرح توسعه این مجتمع در بخش بافندگی با پیش بینی سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۰۰ نفر در دست اقدام است که با تکمیل و راه‌اندازی طرح توسعه، این مجتمع یک قدم به تکمیل زنجیره تولید پوشاک در خراسان جنوبی نزدیک‌تر خواهد شد.

هیات وزیران مهر امسال به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، به سازمان گسترش‌ و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اجازه داد که از محل منابع داخلی خود به استناد تبصره ۳ اصلاحی بند الف ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نسبت به سرمایه‌گذاری در طرح‌های ریسندگی و بافندگی با ظرفیت تولید سالانه سه هزار و ۹۶۰ تن انواع نخ و ۱۶.۵ میلیون متر مربع پارچه در مناطق کمتر توسعه یافته استان خراسان جنوبی اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی صبح امروز (پنجشنبه) برای بازدید و افتتاح چند طرح وارد شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند شد و نشست شورای اداری این شهرستان نیز با حضور وی برگزار می‌شود.