استاندار خراسان جنوبی گفت:  بهره‌برداری از باغ اکبریه بیرجند همچون گذشته در اختیار و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان است و به بنیاد مستضعفان واگذار نمی‌شود.

ایرنا جواد قناعت در آیین افتتاح پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در بیرجند که با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و میراث صنایع دستی برگزار شد، در خصوص موضوع مشارکت بنیاد مستضعفان در طرح احیا و بهسازی باغ اکبریه بیرجند، افزود: قرار نیست تغییری در این بخش شکل بگیرد بلکه هدف، استفاده از توان و ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان و سایر دستگاه‌ها برای کمک به میراث فرهنگی و گردشگری استان است.

وی ادامه داد: از بنیاد مستضعفان درخواست کردیم با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان و بر اساس پروتکل‌ها، در این باغ هزینه کرده و نسبت به بهسازی آن اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در این خصوص بنیاد مستضعفان برای بهسازی ۲ باغ تاریخی استان ۴۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد کرد.

وی اظهار داشت: بنیاد مستضعفان در حوزه موزه‌ها تبحر خاصی داشته و صاحبنظر است، برخی استان‌ها از جمله یزد نیز از توان این بنیاد برای بهسازی آثار تاریخی و به ویژه موزه‌ها استفاده کرده است.

قناعت عنوان کرد: به هیچ عنوان قرار نیست جایی از باغ اکبریه تخریب یا واگذار شود لذا موضوع اصلا واگذاری نیست و قرار نیست زمین در اختیار بنیاد قرار بگیرد.

وی یادآور شد: با همکاری بنیاد مستضعفان، موزه‌ای که پنج حس انسانی را برانگیخته کند، بر اساس معیارها و چارچوب‌های فرهنگی بهسازی شده و تحویل میراث فرهنگی استان خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه گفت: خراسان جنوبی استانی بسیار خاص، ویژه و ممتاز است، افرادی که از بیرون به استان نگاه می‌کنند شاید نگاهشان محدود به چند مورد باشد این در حالیست که قابلیت‌های استان در حوزه‌های مختلف فراوان است.

وی ادامه داد: معمولا خراسان‌ جنوبی را به محصولات استراتژیک کشاورزی یا معادن آن می‌شناسند اما به موضوعات آیینی، آداب و رسوم، آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمتر توجه شده باشد.

قناعت بیان کرد: اقدامات خوبی در گذشته انجام شده که اکنون باید در دولت سیزدهم به عنوان دولت خدمت و کار به مرحله نهایی و محصول برسد.

وی با اشاره به استقبال و توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ آثار تاریخی، طبیعی و گرشدگری دارد که ۸۷۸ مورد ثبت ملی شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ثبت جهانی چهار اثر خراسان جنوبی یادآور شد: این در حالیست که در برخی استان‌های بزرگ شاید یک یا ۲ اثر ثبت شده باشد یا استان‌هایی هستند که هیچ اثر ثبت جهانی ندارند، این نشانه اصالت و قدمت این استان است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی کاروان‌سراهای استان در حال طرح و پیگیری است، عنوان کرد: علاوه بر این سه اثر دیگر از جمله آسبادها و قلعه‌ها نیز در وزارتخانه طرح شده و در دست پیگیری قرار دارد.

قناعت گفت: خراسان جنوبی نه تنها در حوزه کشاورزی، صنایع و معادن حرف برای گفتن دارد که در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم می‌تواند صاحبنظر بوده و جزو استان‌های رده اول باشد.

وی نمایشگاه صنایع دستی را فرصتی طلایی برای معرفی محصولات صنایع دستی و بازاریابی و فروش آن دانست و گفت: هنر مدیران باید این باشد که افراد صنعتگر و هنرمند را با علوم روز، محیط‌های علمی و شرکت‌های دانش بنیان پیوند دهند تا از حالت سنتی گذشته خارج شوند گرچه برخی کارهای سنتی هم باید سمبلیک باقی بماند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای نمایشگاه صنایع دستی، شناسایی بازارهای داخلی و خارجی به ویژه شناخت نیاز بازار و تولید محصول بر مبنای آن است.

پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور صنعتگرانی از ۲۶ استان کشور امروز با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان جنوبی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.