#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و درمان اعتیاد افراد درگیر با مواد مخدر باید به قید فوریت نسبت به راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان اقدام شود.

 سید محمدرضا طالبی در نشست بررسی راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در استان ضمن اشاره به اهمیت وجود این مرکز افزود: ایجاد و راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ از اولویت‌های مهم حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

وی اظهار داشت: براساس قانون، سازمان بهزیستی متولی اداره مرکز ماده ۱۶ است و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز تامین‌کننده هزینه‌های این مرکز ترک اعتیاد خواهد بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط لازم است همکاری لازم را درخصوص راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ با اداره کل بهزیستی داشته باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نیز در این نشست به نقش شهرداری در سیاست‌های کلی تعریف شده ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد.

محمدرضا حسنی مقدم گفت: با توجه به مفاد قانون برنامه ششم توسعه و بند ۶ مصوبات یکصد و بیست و هشتمین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر و بند ۷ مصوبات شصت و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌هایی که در قانون از آنها نام برده شده، باید در مباحث فرهنگی و پیشگیری و درمان اعتیاد در کنار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ایفای نقش کنند.

براساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلف شده‌اند برای ترک اعتیاد به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی و یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب که توسط مراجع رسمی و متولی درمان کشور تعیین می‌شوند، مراجعه کنند.

همچنین در اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر چنانچه فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.