#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

پویش «ناجی هم باشیم» با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم مشارکت مردم برای مقابله با این بیماری در استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شد.

نشست افتتاحیه پویش «ناجی هم باشیم» با حمایت رییس دانشگاه، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مشارکت تشکل‌های مردمی در جهت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا به صورت ویدئو کنفرانس با حضور نماینده دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت، روسا و کارشناسان خانه مشارکت ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار شد.

رییس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این نشست گفت: تشکیل خانه مشارکت مردم در سلامت با سه هدف عمده مطالبه‌گری سلامت، آگاهی بخشی، تدوین و اجرا و ارزشیابی برنامه‌های سلامت توسط مردم از سوی وزارت بهداشت و وزارت کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده که در این راستا در شهریور ماه سال جاری دومین دوره انتخابات رییس خانه مشارکت مردم در سلامت استان و شهرستان‌های تابعه برگزار شد.

محمدرضا حاجی آبادی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم مشارکت مردم در مقابله با این بیماری، خانه مشارکت مردم در سلامت استان پویش «ناجی هم باشیم» را با همکاری و مشارکت ۲۵ گروه مردمی از ۱۹ آبان ماه به مدت ۲ هفته در شهرستان‌های استان آغاز کرد که برای هر یک از گروه‌های مرجع اهداف، وظایف و برنامه عملیاتی مشخص تعریف شده است.

رییس خانه مشارکت مردم در سلامت نیز با اشاره به گستردگی استان خراسان جنوبی و بالا بودن آمار مبتلایان کرونا نسبت به جمعیت کلی استان بیان کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص استفاده از ظرفیت مشارکت مردم در کنترل این بیماری، در نظر داریم پویش «ناجی هم باشیم» را به مدت ۲ هفته با چهار هدف اصلی «ارتقای سطح آگاهی منجر به مدیریت فردی»، «ارتقای سطح نگرش افراد»، «ارتقای سطح عملکرد در راستای تغییر رفتار در زمینه قطع زنجیره ویروس» و «ارتقای سطح تاب آوری بین جامعه عمومی استان» در مقابله با بیماری کووید ۱۹، برگزار کنیم.

سید مصطفی حسینی گفت: از فضای مجازی به شکل نو و خلاقانه و هم از شبکه‌های محلی ایجاد شده از طریق لایه‌های ذی نفوذ اجتماعی در راستای برنامه‌های پویش استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: در این پویش با بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان، ورزشکاران، روانشناسان و سایر قشرها برنامه‌های نشاط آور برای خانواده‌ها به ویژه در مناطق محروم در نظر گرفته شده که امیدواریم اکثر مردم در قالب انسجام و همبستگی اجتماعی در این پویش مشارکت داشته باشند تا ان شاء الله شاهد کاهش میزان ابتلا به کووید ۱۹ در سطح استان باشیم.

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست از فعالیت ۵۰۰ سازمان مردم نهاد در این استان خبر داد.

مژگان شریفی گفت: در استان خراسان جنوبی میانگین اعتماد و مشارکت سازمانی ۸۳،۱ درصد بوده که بالاتر از میانگین کشوری با میزان ۷۳،۸۹ است.

سپس سید محمود حسینی مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در امور مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به بالا بودن میزان مبتلایان به کرونا نسبت به جمعیت استان گفت: از تمامی عوامل اجرایی پویش درخواست می‌کنم که با همکاری واحدهای آموزش سلامت شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها، در جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی پروتکل‌های بهداشتی به مردم همکاری داشته باشند.

نماینده  دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با اشاره به تجارب موفق کشورهای جنوب شرقی آسیا در کنترل و مهار این بیماری با استفاده از راهکار مشارکت مردم گفت: آگاهی محض صرفا برای ایجاد یک رفتار بهداشتی کفایت نمی‌کند و انگیزه‌های رفتاری افراد به عوامل دیگری نیز بستگی داشته که لازم است ساختارهای مردمی این عوامل را به سیاستگذاران حوزه سلامت انتقال دهند.

نرگس رستمی ضمن افتتاح پویش «ناجی هم باشیم» افزود: امیدوارم تلاش و انرژی حاصل از این پویش در اجرای بهتر برنامه‌ها کمک کننده باشد و ان شاءالله بتوانیم نتایج این طرح را به عنوان یک الگوی موفق به سایر استان‌های کشور ارائه کنیم.

روند ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن در خراسان جنوبی که بار دیگر از مهر ماه امسال صعودی شد، همچنان افزایشی بوده و این استان در وضعیت قرمز است.