رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیگیر راه‌اندازی آزمایشگاه شماره ۲ ویروس‌شناسی در بیرجند هستیم و در شهرستان قاینات نیز به زودی این آزمایشگاه راه‌اندازی می‌شود.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، افزود: در شهرستان فردوس نیز به دنبال جذب خیر برای راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس‌شناسی هستیم.

وی ادامه داد: اولین بیمار کرونایی استان دوم اسفندماه در بیمارستان بستری شد که اصالت وی بیرجندی اما ساکن تهران بود که بعد از ۱۲ روز فوت کرد.

وی بیان کرد: ۱۴ اسفند ماه بعد از ۱۲ روز از فوت این بیمار آزمایشگاه ویروس شناسی استان را ست کردیم و با تایید انستیتو پاستور نمونه‌گیری از ۳۰ مورد آغاز شد و آبان ماه امسال تا ۵۰۰ مورد به صورت تقریبا شبانه‌روزی افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با شروع بیماری کرونا و در بهمن ماه ۹۸ که هشدارها در ارتباط با شیوع بیماری کرونا آغاز شد تمهیدات لازم را در تمامی شهرستان و در ۱۴ بیمارستان زیرمجموعه علوم پزشکی استان فراهم کردیم.

وی تصریح کرد: در این مدت ۴۴۱ تخت بیمارستانی عادی و ۶۴ تخت ویژه در همه بیمارستان‌ها آماده شد همچنین چهار بیمارستان در شهرستان‌های بیرجند با ۱۸۳ تخت و فردوس، قاینات و طبس با ۳۴۹ تخت به عنوان بیمارستان مرجع اصلی آماده شد.

دهقانی با بیان اینکه در حوزه بهداشت ۱۵ مرکز کووید ۱۹ در استان طراحی شد یادآور شد: همچنین ۱۰۳ مرکز جامع سلامت، ۷۱ پایگاه و ۳۱۴ خانه بهداشت در راستای مبارزه با کرونا در استان ارائه خدمت کردند.

وی تصریح کرد: میزان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در اسفند پارسال، ۱۴۱ نفر بوده است و این میزان در آبان ماه سیاه خراسان جنوبی به بیش از ۶ هزار و ۳۸۲ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۳ هزار و ۷۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در بخش بستری استان شناسایی شدند گفت: در خراسان جنوبی ۶۵۸ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند.

وی بیشترین فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در خراسان جنوبی را مربوط به آبان ماه دانست و یادآور شد: میزان بروز ورود تجمعی به استان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، هزار و ۶۶۱ نفر بیمار است که این میزان در سطح کشوری هزار و ۲۸۳ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

دهقانی همچنین متوسط ابتلای روزانه کرونا در آبان ماه امسال را در خراسان جنوبی ۲۱۳ نفر عنوان کرد و اظهار داشت: درصد پوشش غربالگری در مرحله سوم کرونا ۷۳ درصد بوده است.

وی نسبت مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور را ۴.۸ درصد و در استان ۴.۹ درصد عنوان کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد فوتی‌ها در استان در افراد بالای ۶۰ سال است زیرا ششمین استان سالمند کشور هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه کاهش بیماران کرونایی را در استان شاهد هستیم اظهار داشت: پیک اول در اسفند و فروردین، پیک دوم در خرداد و تیرماه و پیک سوم که مهر و آبان بود نشان می‌دهد هرچه زمان بیشتری سپری می‌شود تحلیل‌ها بهتر خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در استان پیک اول و دوم نداشته‌ایم و در واقع استان مصون مانده است و استان‌هایی که در پیک‌های قبل زیاد درگیر نشده بودند در پیک جدید درگیر شدند که خراسان جنوبی جزو این استان‌ها بود.

دهقانی با بیان اینکه روند کاهشی کرونا در استان ادامه دارد عنوان کرد: آزمایشگاه ویروس شناسی مرکز استان فعال است و آزمایشگاه خصوصی خیلی دیر پای کار آمد و در این زمینه فعال نبود لذا نسبت نمونه‌گیری ما نسبت به کشوری پایین‌تر است.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان انتقال خانوادگی در خراسان جنوبی از ابتدای همه‌گیری کرونا بالاتر از میانگین کشوری است زیرا اعتقادات و علقه خانوادگی سبب می‌شود دورهمی‌ها، شب نشینی‌ها و ارتباطات خانوادگی بیشتر شود و به کرات شاهد ابتلای خانوادگی در استان هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند میزان ابتلای خانوادگی کرونا در استان را ۶۵ درصد اعلام کرد و افزود: میانگین سنی بستری‌ها مشابه کشور ۵۵ سال و میانگین سن فوتی‌ها نیز به نسبت کشور مقداری بالاتر و ۶۹ سال است.

وی با اشاره به خلاصه‌ای از مهمترین اقدامات انجام شده در استان گفت: راه اندازی بخش«آی سی یو» دو و سه، بیمارستان ولی عصر بیرجند، خریداری تجهیزات و لوازم مصرفی، نصب و راه‌اندازی دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های طبس و بیرجند، خرید ۲۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز، راه‌اندازی کلینیک‌های تنفسی سرپایی در بیمارستان‌ها و مسدود کردن مسیر آرامستان‌ها از جمله اقدامات انجام شده در بحث کرونا بوده است.

وی بیان کرد: هیچگونه کمبود و کسری در زمینه تامین داروهای مربوط به کرونا نداشتیم هرچند هزینه‌های زیادی بر دانشگاه تحمیل کرد.

دهقانی با بیان اینکه در بحث گام چهارم مدیریت کرونا، در طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی اقدامات خوبی انجام شده است گفت: در این راستا ۵۸ میلیون کمک نقدی جمع‌آوری شده است و یک هزار و ۴۳۰ خانوار از حمایت‌های مالی بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه هزار و ۴۳۰ خانوار از حمایت‌های مالی در استان برخوردار شدند گفت: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی توسط بسیجیان پایگاه‌های مقاومت شهری و روستایی از لحاظ ابتلا به ویروس کرونا پایش شدند.