مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در دست اجرا است.

وحید داعی روز یکشنبه در بازدید از قطعه ۱۶ پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی افزود: این مسیر مورد پیمان شرکت ویسا است که طول آن ۳۲ کیلومتر بوده و اجرای پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد ادامه دارد.

وی بیان کرد: طول این پروژه از بیرجند تا ایستگاه یونسی ۲۷۰ کیلومتر است که در حال حاضر ۳۲ کیلومتر در حوزه استان خراسان جنوبی و ۵۸ کیلومتر از مبدا ایستگاه یونسی به سمت بیرجند در مجموع حدود ۹۰ کیلومتر در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی امروز به منظور بررسی عملیات اجرایی و آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و شتاب‌دهی بیشتر از قطعه ۱۶ پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی بازدید کرد.

عملیات اجرایی قطعه ۱۶ راه آهن بیرجند – یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در مسیر کریدور ریلی شرق کشور ۱۵ مهر سال گذشته در سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی آغاز و انتظار دیرینه مردم این استان محقق شد.

در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر نیرو در کارگاه پروژه در ۲ شیفت کاری شاغل هستند و با هدف افزایش سرعت این ابر پروژه و اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی هیات وزیران سال گذشته ۲ مصوبه داشت که یک مصوبه صدور قرارداد مشارکت از محدوده بیرجند تا یونسی به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان است.

براساس این مصوبه اولین بار مدل مالی مشارکتی ۱۰-۲۰-۷۰ مصوب شد که ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده بخش خصوصی و ۷۰ درصد تسهیلات از صندوق توسعه ملی در اختیار کنسرسیوم قرار گیرد.

اولین گام بعد از این مصوبه تشکیل کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت راهسازی بزرگ بود و بعد از تشکیل این شخصیت حقوقی، در گام بعدی دوم مهر ماه امسال هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل و اولین بار با پرداخت تسهیلات ریالی به پروژه ریلی خراسان جنوبی موافقت شد تا در حد ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار پروژه قرار گیرد که بتوان به عنوان تسهیلات از آن استفاده کرد.