استاندار خراسان جنوبی گفت: دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همراه با حساسیت و رقابت است؛ بنا بر این همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند.

 جواد قناعت  در چهارمین نشست ستاد انتخابات استان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه انتخابیه «بیرجند، درمیان و خوسف» افزود: در مرحله دوم انتخابات دو حساسیت وجود دارد؛ نخست اینکه انتخابات در مرکز استان برگزار می‌شود و دوم اینکه رقابت میان ۲ نامزد است؛ پس حساسیت دور نخست بلکه بیشتر در این مرحله هم وجود دارد.

وی یادآور شد: از مجموع چهار حوزه انتخابیه استان، منتخبان سه حوزه انتخابیه در مرحله نخست مشخص شدند و حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به دور دوم کشیده شد که انتخابات مرحله دوم همزمان با چند استان کشور، جمعه ۲۱ اردیبهشت جاری برگزار خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی مانند مرحله نخست انتخابات، پای کار باشند تا انتخابات در فضای خوب، سالم، رقابتی و امن با پیش‌بینی همه تمهیدهای لازم برگزار شود.

وی تصریح کرد: هیچ‌گونه مشکل امنیتی در برگزاری دور نخست انتخابات نداشتیم و انتظار داریم در این مرحله نیز متولیان پای کار باشند تا انتخاب بدون هیچ مشکل و در سلامت کامل برگزار شود و شاهد حضور حداکثری مردم در شهرستان‌های حوزه انتخابیه باشیم.

قناعت تاکید کرد: باید تنور انتخابات در این مرحله هم گرم و مناظره ها پرشور و نقادی باشد اما در زمینه چالش‌های احتمالی دقت لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نشست توجیهی با حضور ۲ نامزد مرحله دوم انتخابات برگزار شود، گفت: در تعداد اعضای شعبه ها اخذ رای امکان ریزش وجود دارد که لازم است پیش بینی‌ها برای تامین نیروی جایگزین انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شرایط آب و هوایی و وقوع سیل در برخی شهرستان‌ها گفت: اگر سیل در جاهایی منجر به تخریب جاده‌ها شده، باید پیش بینی مورد نظر و آزمایش دستگاه‌های احراز هویت انجام شود تا مردم در روز رای‌گیری دچار مشکل نشوند.

استاندار خراسان جنوبی: دور دوم انتخابات حساس و رقابتی است

وی افزود: همچنین پیش‌ بینی وضعیت هواشناسی در روز انتخابات مدنظر باشد تا با توجه به شرایط آب و هوایی در استان پیش‌بینی‌های لازم از روزهای پیش از آن مانند دور نخست انتخابات انجام شود.

قناعت با یادآوری پیش بینی‌ها در مرحله نخست انتخابات که با سردی هوا و بارش برف همراه بود، گفت: باید از ساعت هشت صبح روز انتخابات همه دستگاه‌های احراز هویت در شعب اخذ رأی فعال شوند.

وی بیان کرد: در مرحله دوم انتخابات سه شهرستان یعنی یک چهارم استان درگیر برگزاری انتخابات است و باید سطح تعاملات دستگاه‌های اجرایی استان برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: باید سطح تعاملات بالا باشد و متولیان و مجریان منتظر برگزاری جلسات برای رفع مشکلات نباشد بلکه به صورت موردی و تلفنی مشکلات را پیگیری و حل کنند.

وی با اشاره به ارزیابی ستاد انتخابات ۳۱ استان کشور در شاخص‌های مختلف توسط وزارت کشور افزود: امیدواریم انتخابات در فضای سالم و رقابتی با مشارکت خوب مردم بدون هیچ مشکلی برگزار شود و ستاد انتخابات استان در این زمینه رتبه خوبی را در کشور کسب کند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزدهای حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی در ۲۲ حوزه باقیمانده در دور دوم انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه مشخص خواهد شد.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است که هر کدام از این چهار حوزه انتخابیه یک کرسی نمایندگی دارد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخبان حوزه‌های انتخابیه “قاینات و زیرکوه”، “نهبندان و سربیشه” و “فردوس، طبس، سرایان و بشرویه” مشخص شدند و ۲ نامزد حوزه انتخابیه “بیرجند، درمیان و خوسف” که آرای بیشتری کسب کردند، به دور دوم رفتند.