مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی به لحاظ رشد ارزش سهام رتبه اول کشور را کسب کرد.

 مرتضی ذاکریان اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ تعداد سهامدار و ارزش اولیه سهام عدالت اختصاص داده شده رتبه ۲۵ کشور را دارد  این در حالی است که نسبت سهامداران به جمعیت استان حدود ۸۵ درصد است که از این نظر جز و استان‌های با پوشش بالا محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: میزان ارزش اولیه سهام افراد با توجه به شاخصه‌های متفاوت، متغیر است و تا حداکثر ۱۰ میلیون ریال به افراد سهام تعلق گرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش سهام افرادی که سهام ۱۰ میلیون ریالی داشته‌اند در روش مدیریت مستقیم به بیش از ۲۳۰ میلیون ریال رسیده و در روش غیرمستقیم با توجه به اقدامات صورت گرفته در استان و درج نماد شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان (وسخراج) به عنوان اولین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران، به بیش از ۴۵۰ میلیون ریال رسیده است.

ذاکریان درباره پرداخت سود سهام عدالت سهامداران هم گفت: برای سال‌های مالی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ سود سهام عدالت به حساب سهامدارانی که نسبت به ارائه شماره شبا معتبر در سامانه‌های معرفی شده اقدام کرده‌اند، واریز شده است.

وی با بیان اینکه مبلغ آن به با توجه به میزان ارزش اولیه سهام افراد، متفاوت است، افزود: به طور مثال برای سهامدارانی که ارزش اولیه سهام آنها ۱۰ میلیون ریال بوده است، در سال‌های اخیر بیش از ۱۹ میلیون ریال سود واریز شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تصریح کرد: ارزش اولیه سهام اختصاص داده شده به سهامداران استان معادل ۳ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به رشد ارزش سهام شرکت‌های واگذار شده در طرح سهام عدالت این رقم در حال حاضر رشد قابل توجهی پیدا کرده است، به طوری که ارزش روز شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان (که سهامداران آن افرادی هستند که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند) به بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

ذاکریان گفت: بر اساس آخرین آمار، قریب به ۸۵ درصد از جمعیت استان معادل ۶۴۷ هزار و ۴۰۹ نفر سهامدار سهام عدالت هستند.

وی ادامه داد: از این میزان، ۱۸۴ هزار و ۵۶۳ نفر معادل ۲۹ درصد اقدام به انتخاب روش مدیریت مستقیم و ۴۶۲ هزار و ۸۴۶ نفر معادل ۷۱ درصد هم اقدام به انتخاب روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت خود کرده‌اند و سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان هستند.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است مسأله جاماندگان سهام عدالت را با کمک مجلس شورای اسلامی برطرف کند، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های برای اختصاص سهام عدالت به اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی) انجام شده و افراد تحت پوشش این دو نهاد که سهام عدالت ندارند، سهامدار خواهند شد.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که این افراد نیاز نیست به مکان یا سامانه خاصی مراجعه کنند و این فرآیند از طریق نهادهای حمایتی و سازمان خصوصی سازی در حال پیگیری است.