مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در سفر نخست رئیس جمهور به استان ۶۰ میلیارد تومان برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مصوب شده که از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

 هادی شاهوردی روز شنبه در بازدید استاندار خراسان جنوبی از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: این اعتبارات در زمینه اجرای ۳۰ پروژه در حال هزینه است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی خراسان جنوبی در زمینه جذب تسهیلات صنایع دستی رتبه نخست کشوری را در سال جاری کسب کرده است، بیان کرد: در حوزه گردشگری هم بیش از ۱۱۰ میلیارد پروژه به بانک‌ها معرفی کردیم که از این مقدار حدود ۱۵ میلیارد تومان را فعالین حوزه گردشگری توانستند جذب کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از تجهیز دفتر بررسی در این اداره‌کل که فعالیت آن مربوط به مباحث گردشگران خارجی و تمدید پروانه‌های فعالیت است، خبرداد و گفت: در سال جاری اعتبارات تملک و دارایی استان نسبت به سال قبل رشد ۱۲۰ درصدی دارد که امیدواریم با تخصیص کامل بتوانیم اقدامات خوبی را رقم بزنیم.

شاهوردی عنوان کرد: ۱۰۳ رویداد فرهنگی در استان احصاء شده که موضوع جشنواره ملی زرشک یکی از مواردی بود که در لیست آثار ناملموس قرار داشت.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی رشته‌های مزیت‌دار صنایع دستی احصاء شده و از این پس به عنوان ظرفیت و پتانسل‌های هر منطقه به آن پرداخته خواهد شد، بیان کرد: هدف از این اقدام رشد کیفی فعالیت حوزه صنایع دستی است.

شاهوردی عنوان کرد: پیگیری برای اخذ زمین موزه بزرگ استان انجام شده که زمینی به متراژ سه هزار مترمربع برای این منظور در سایت ۴۰۵ هکتاری ارتش در نظر گرفته شده که برای ساخت آن در سال نخست ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی گرفته‌ایم و تکمیل این طرح نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی سه هزار و ۴۱۰ اثر تاریخی شناسایی شده داریم، بیان کرد: از این تعداد ۹۹۴ اثر ثبت ملی شده و همچنین ۲ هزار و ۴۱۶ اثر تاریخی شناسایی شده فاقد ثبت ملی داریم که این تعداد ۶۹۵ مورد تپه و محوطه و هزار و ۷۲۱ بنا و اثر ملموس است که ارزش ثبت ملی را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بخش اعظمی از تخلفات حفاری غیرمجاز را در تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی داریم.

شاهوردی عنوان کرد: تاکنون ۹ مورد کاوش در استان انجام شده و همچنین ۱۵۰ اثر مرمت شده که از این تعداد ۶۰ بنا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی از فعالیت ۱۹۱ مورد تاسیسات گردشگری در استان خبرداد و گفت: از این تعداد ۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ۳۸ مورد رستوران بین راهی، ۱۳ مورد مجتمع خدماتی و رفاهی و ۱۴ مورد روستای هدف گردشگری است.

شاهوردی بیان کرد: به دلیل کمبود اعتبار در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان مشکلاتی داریم و در این زمینه نیازمند حمایت ویژه هستیم.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۱۲۰ رشته صنایع دستی فعال وجود دارد، بیان کرد: در استان روستای جهانی خراشاد، خوسف به عنوان شهر ملی مله بافی و خور به عنوان روستای ملی گوهرسنگ‎ها را داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در استان ۳۷ رشته بومی صنایع دستی احیا شده و ۱۰ هزار نفر صنعتگر و هنرمند فعال در استان داریم که از این تعداد سه هزار و ۷۰۰ نفر بیمه شده از محل صندوق تامین اجتماعی و صندوق روستائیان، کشاورزان و عشایر هستند.

شاهوردی عنوان کرد: تاکنون ۴۶ مورد رشته‌های صنایع دستی ما در استان نشان مرغوبیت گرفتند و ۱۷ مورد دارای گواهی کیفیت کارگاه‌های صنایع دستی هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶ مورد بازارچه دائمی صنایع دستی، ۶۱ مورد شرکت تعاونی صنایع دستی و ۲۷ فروشگاه صنایع دستی در استان فعال است.

شاهوردی از استاندار خراسان جنوبی خواست که اعتبارات لازم برای احداث بهداشتی روستای شوکت آباد، حصارکشی ارگ کلاه فرنگی بیرجند، باغ رحیم آباد و اعتبارات معرفی ظرفیت‌های استان به صورت ۱۰۰ درصدی اختصاص یابد.

وی از برپایی نمایشگاه ملی صنایع دستی در خراسان جنوبی خبرداد و گفت: مقدمات برگزاری این نمایشگاه در حال انجام است که به زودی برپا خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهارداشت: همچنین اولین جشنواره ملی کویر لوت در یک ماه آینده در منطقه دهسلم با هدف شناسایی ظرفیت‌های این اثر جهانی برگزار خواهد شد.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور