مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان بالاست و باید کمتر شود.

احمد قندهاری روز دوشنبه در نشست خبری مدیران صنعت آب و برق خراسان جنوبی افزود: در استانی زندگی می‌کنیم که دچار فقر آبی هستیم و باید فقر آبی را با مصرف درست جبران کنیم.

وی گفت: اگر امروز مشکل کم‌آبی زیادی در استان نداریم به دلیل این است که تلاش‌های زیادی در بخش‌های مختلف آب تاکنون انجام شده است.

وی ضمن تقاضا از اصحاب رسانه برای انعکاس اخبار در حوزه صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کرد: باید دانش آبی استان را افزایش دهیم چرا که آب به حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فنی و امنیتی هم مرتبط است و باید دانش آبی را متناسب با آن افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه وظیفه ما تامین آب شرب بهداشتی برای مردم است گفت: هزینه تامین آب در استان بسیار گران است و یک متر مکعب آب ۲ میلیون تومان تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی به عنوان نخستین استان کشور سند سازگاری با کم‌آبی را سال قبل تدوین و تصویب کرد و در حال حاضر سه هزار و ۷۵۵ حلقه چاه، ۲ هزار و ۸۵۴ چشمه و ۶ هزار و ۹۴۴ رشته قنات در استان داریم این یعنی مردم خراسان جنوبی فرهنگ استفاده از آب را دارند و یاد گرفته‌ایم با هم آب را مصرف کنیم.

قندهاری گفت: براساس آمار سال ۹۷ استان در حوزه کشاورزی ۷۸۹ میلیون مترمکعب مصرف می‌کند که باید ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این حجم کم شود.

وی افزود: همچنین در بخش شرب ۸۸ میلیون مترمکعب، صنعت و خدمات ۲۷ میلیون مترمکعب و در مجموع مصرف آب استان ۹۰۴ میلیون و ۸۸۲ مترمکعب است.

وی گفت: میزان متوسط کسری مخزن استان در سال آبی ۹۷-۹۸ به میزان ۱۱۳.۴ میلیون مترمکعب بوده که بیشترین کسری مربوط به دشت‌های سرایان، بشرویه و بیرجند است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: بیشترین افت استان مربوط به آبخوان سده با افت ۶۵ سانتیمتر است و متوسط کسری مخزن استان در ۱۰ سال اخیر نیز ۱۱۴ میلیون مترمکعب بوده است.

وی بیان کرد: میانگین بارندگی استان خراسان جنوبی تا اوایل تیرماه جاری ۱۶۸.۸ میلیمتر بود که نسبت به سال گذشته (۱۴۸.۶ میلیمتر) ۱۴ درصد و نسبت به درازمدت (۱۱۵ میلیمتر) ۴۶ درصد افزایش داشته است.

قندهاری اظهار داشت: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در استان کسری مخزن  از ۱۶۶.۸۹ در سال آبی ۹۲-۹۳ به ۱۱۳.۴ میلیون مترمکعب در سال آبی ۹۷-۹۸ رسید.

وی تصریح کرد: یکی از دشت‌هایی که بیشترین میزان تاثیر در آن مشاهده شده، دشت بشرویه است که کسری مخزن از ۲۹.۹۴ میلیون مترمکعب در سال ۹۳ به ۱۰.۳۴ میلیون مترمکعب در سال گذشته رسیده است.

قندهاری شوری آب را یکی از مشکلات استان دانست و عنوان کرد: متوسط شوری آبخوان‌های استان از سال ۸۷ تا ۹۳ روند صعودی داشته به طوری که این میزان از پنج هزار و ۱۵۴ میکرو بر سانتیمتر به پنج هزار و ۷۳۸ میکرو رسیده است.

وی افزود: از سال ۹۳ تاکنون نیز شوری آبخوان‌های استان روند کاهشی داشته و به مقدار پنج هزار و ۳۸۱ میکروزیمنس بر سانتیمتر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان متولی ۳۵ محدوده مطالعاتی است که اکنون از این محدوده‌ها هشت محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده آزاد است.

وی اظهار داشت: از سال ۹۳ تاکنون هشت محدوده مطالعاتی در راستای صیانت از منابع آبی به محدوده‌های ممنوعه استان اضافه شده این در حالی است که وقتی اسم اقتصاد آب را بیاوریم همه برآشفته می‌شویم لذا هزینه تامین آب در استان بالا اما قیمت آبی که به دست مردم می‌رسد، پایین است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: امسال اعتبارات بخش رودخانه‌ها افزایش خوبی داشته و تاکنون حدود سه برابر اعتبارات ابلاغ شده است.

سید سعید پورجعفر افزود: وظیفه شرکت آب منطقه‌ای در قبال رودخانه‌ها، تعیین حد حریم بستر، لوله‌گذاری، بازگشایی و در نهایت اعلام نقشه‌ها به سامانه و ثبت در کاداستر است.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۲۰۵ کیلومتر در حریم بستر رودخانه مطالعات انجام شد که برنامه ما برای امسال حدود یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر و رشد هفت برابری است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: برای امسال در زمینه لوله‌گذاری حدود ۲۱۰ کیلومتر برنامه عملیاتی است که ۶۰ کیلومتر انجام شده است.

وی اظهار داشت: در زمینه کاداستر نیز ۲۷۰ کیلومتر تاکنون انجام شده که امسال تا پایان دولت حدود ۷۰۰ کیلومتر کاداستر انجام خواهد شد.

پورجعفر با اشاره به تصرفات حریم بستر رودخانه‌ها در استان گفت: متاسفانه شاهد حضور افراد سودجو و خرید و فروش زمین‌های اطراف رودخانه‌ها بدون استعلام هستیم که منجر به شکایات در دستگاه‌ قضایی می‌شود و نیاز است قبل از خرید و فروش، استعلام صورت گیرد.

وی در ارتباط با نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی گفت: در این خصوص جزو استان‌های برتر کشور بوده‌ایم که حدود ۸۵ درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: تلاش می‌شود مابقی چاه‌های کشاورزی و حتی چاه‌های صنعتی استان نیز تا پایان امسال به کنتور هوشمند مجهز شود.

وی بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته حدود یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان پر شده است البته این چاه‌ها عمیق نیست بلکه بیشتر نیمه عمیق و در حاشیه رودخانه‌های سطحی بوده‌اند.

پورجعفر گفت: سال گذشته در برنامه عملیاتی، انسداد ۴۰ چاه غیرمجاز به ما ابلاغ شده بود که با شناسایی ۷۰ چاه غیرمجاز پر شد.

وی عنوان کرد: امسال در برنامه عملیاتی انسداد ۵۰ چاه غیرمجاز است که تاکنون ۱۳ حلقه چاه پر شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۱۵۸ حلقه چاه غیرمجاز نیز در مرحله تعیین تکلیف قرار دارد که به محض مشخص شدن وضعیت نسبت به انسداد آن اقدام خواهد شد.

وی افزود: خراسان‌جنوبی اولین استانی بود که سال گذشته سند سازگاری با کم‌آبی را تهیه و به تصویب رساند و این سند الگویی برای تمام کشور قرار گرفت.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان ‌جنوبی هم با اشاره به پروژه‌های سد تغذیه مصنوعی در دست احداث استان گفت: این پروژه‌ها مربوط به بندان، گزیک و آهنگران است همچنین پروژه‌های تغذیه مصنوعی مشوکی و چاه داشی در دست مطالعه است.

علی احسانی افزود: پروژه‌های دیگری که مربوط به تامین آب استان است شامل آبرسانی به شهرها و روستاها می‌شود.

وی اظهار داشت: این پروژه‌ها شامل آبرسانی به بیرجند، درمیان، تجنود، آهنگران، طبس و آبرسانی از خارج استان (دریای عمان) است که در دست مطالعه وزارت نیرو قرار دارد و به زودی شاهد اجرایی شدن آنها خواهیم بود.