نوشته :​ افشین عابدینی

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران ، امام راحل عظیم الشان به پیروی از آموزه‌های دینی و با استمداد از اندیشههای الهی خویش و برای حفظ و حراست از دستاورد بزرگ ملت ایران یعنی انقلاب اسلامی ، فرمان مهمی را مبنی بر صدور جمعیتی مردمی به نام ” بسیج ” صادر نمودند.
جمعیتی که با عنایت به آیات مبارکه”  أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء﴿۲۴﴾ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ﴿۲۵﴾(سوره ابراهیم) ” در خصوص معرفی آن فرمودند :
«بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد.»
تعبیری که امام راحل به کار بردند در واقع ترسیم نقشه راه بسیجیان نیز می‌تواند باشد.
به این صورت که بسیجی باید در تمامی ابعاد و فضایل انسانی همواره در مسیر رشد و تعالی گام بردارد. دارای سیرت پاک باشد. با عزم راسخ و ایمان مستحکم در مسیری که انتخاب نموده قدم بردارد . اهل دنیا دوستی نباشد. در تمام عرصه های دفاع از هویت اسلامی – ایرانی و انسانی حضور داشته باشد. همواره تابع محض دستورات خدای متعال ، قرآن کریم ، انبیاء و اولیای الهی و در زمان غیبت پیرو حقیقی ولی امر باشد.
گذشته از عبارات و تعابیر فوق در خصوص تشکیل بسیج می توان به این مطلب اشاره کرد که در واقع دفاع از آرمان‌ها و دستاوردهای یک ملت ، مستلزم وجود نیرویی مقتدر از بطن همان جامعه است تا بتوانند با اتکا به نیروی اخلاص و پایبندی نسبت به آن دستاورد در راستای حفظ آن از آسیب ها تلاش نمایند. انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و دفاع و حراست از آن میسر نمی شود مگر توسط عده‌ای از نیروهای انقلابی و معتقد به دستاورد موجود.
با گذری در تاریخ اسلام و حتی سایر ممالک و ادیان متوجه اهمیت این موضوع و به نوعی سابقه تشکیل جمعیت معتقد و وفادار به آن ها می شویم. به عنوان مثال قرآن کریم در خصوص  تشکیل جمعیتی در راه دفاع از اسلام می فرماید : « ‌انفروا خفاقا و ثقالا و جاهدوا باموالکم و انفسکم فی سبیل الله ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون » . ” با کیفیت مختلف حرکت کنید و کوچ کنید در حالیکه با بار سبک هستید . مجهز باشید و جهاد کنید با مال و جانتان در راه خدا ” . بر اساس این آیه و سایر آیات از این قبیل، رسول اکرم ( ص )  اوّلین سپاه حکومت اسلامی را تشکیل دادند. نیرویی که کارش فقط انجام امور نظامی نبود.
به عبارتی افراد این سپاه هر کدام دارای شـغـلی بـودنـد و در هـنـگـام هـجوم دشمن به فرمان پیامبر(ص) بسیج می شدند و به جبهه‌های نبرد می‌شتافتند.
امام راحل ( ره ) نیز به همین استناد در خصوص تشکیل بسیج می فرمایند :  « قضیه بسیج ، همان مساله‌‌ای است که در صدر اسلام بوده است. این مساله جدید نیست ، در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است ، باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کسی در هر شغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان » . از این سخن امام این چنین استنباط می گردد که مهمترین هدف و ضرورت تشکیل بسیج در جامعه ایران ، اولاً : دفاع از اسلام و دوماً : دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است. البته بسیج وظایف دیگری نیز دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
١- تقویت اندیشه خدا محوری در بین اعضای این تشکل و اعتقاد به این مسئله که  ” ید الله فوق ایدیهم ” و انتشار آن در سایر لایه های اجتماع اعم از مردم و مسئولین .
٢- تقویت و گسترش روحیه جهادی و فرهنگ کار و تلاش در آحاد افراد جامعه .
٣- ترویج روحیه خدمت رسانی به همنوعان از طریق مشارکت در امر کمک رسانی به مردم در حوادث طبیعی و غیر طبیعی .
۴- بازوی اجرایی دولت ها در امر آبادانی و سازندگی کشور از طریق برپایی اردوهای جهادی و محرومیت زدایی در تمام سطوح این تشکل اعم از دانش آموزی ، دانشجویی و سایر اقشار بسیج.
در واقع بسیج و اندیشه بسیجی چراغ راهی است که اگر با ایمان کامل به آن تمسک جسته شود ، می تواند زمینه ساز تحولات مهم و عظیمی باشد. به طور مثال ، صدور این اندیشه آسمانی به سایر نقاط دنیا در موضوعات مختلف راهگشای ملت ها بوده است که از این میان می توان به بسیج مردمی در عراق و سوریه اشاره کرد. جوانانی که با الهام از اندیشه تفکر بسیجی توانستند بر دشمنان خود غلبه نمایند و فتحی به یاد ماندنی را در مقابل استکبار جهانی پدید آورند.
در کشور ما نیز می توان ادعا کرد امروز قطعاً و یقیناً با اقتدارترین تشکل مردمی آنهم در تمامی عرصه ها ، بسیج است و باید از این ظرفیت عظیم در راستای تحقق شکوفایی و پیشرفت مضاعف اقتصاد ، تولید و اشتغال و به طور خاص محقق شدن اقتصاد مقاومتی بهره برد تا آحاد جامعه از ثمرات این درخت گران بها بهره مند گردند

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله