#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: فرصت بهره‌مندی از مواهب طبیعت همیشه وجود دارد و در این روزهای حساس برای حفظ سلامتی خود و افراد جامعه و حمایت از کادر زحمتکش درمانی، حتی الامکان از حضور در طبیعت پرهیز و گردش در ۱۳ فروردین به بعد از ریشه‌کنی کرونا موکول شود.

حسن اکبری روز شنبه در آستانه ۱۳ فروردین روز “انس با طبیعت” از عموم مردم و علاقه‌مندان به طبیعت خواست درخصوص حضور در طبیعت، تفرجگاه‌ها و مکان‌های تفریحی تابع دستورات ستاد مدیریت کرونا باشند و براساس رعایت توصیه‌های بهداشتی عمل کنند.

وی افزود: آن دسته از طبیعت‌دوستان که علاقه‌مند و مُصر به حضور در طبیعت هستند ضمن رعایت تمامی توصیه‌های بهداشتی و بهره‌مندی از این موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی و به کاربستن توصیه‌های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: علاقه‌مندان به طبیعت با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری شود.

وی گفت: در زمان حضور در طبیعت تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند، خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند و از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند که در این شرایط بهترین کار همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

اکبری افزود: حاضران در طبیعت، کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله‌های خود را در جنگل، کنار چشمه‌های آب، دره‌ها و مناطق کوهستانی رها نکنند.

جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و حمل هرگونه سلاح، تبر و اره از دیگر توصیه‌هایی است که وی بیان کرد و گفت: لازم است به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل‌ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: گردشگران طبیعت به منظور بهره‌مند شدن از محیط زیست زیبا، سالم و با نشاط، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند و با رعایت توصیه‌های زیست محیطی و بهداشتی با مأموران و کارشناسان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.

وی از طبیعت‌گردان سیزدهم نوروز خواست در صورت مواجهه با تخلف‌هایی همچون آلودگی هوا، ریختن زباله و پسماندها و شکار حیات وحش گزارشات تخلف خود را در سامانه doe.ir.۱۵۴۰ ثبت کنند تا بسرعت موضوع توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست استان مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.