طرح جامع گردشگری خراسان جنوبی نخستین بار در استان با همکاری دانشگاه بیرجند تهیه و اجرا می‌شود.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از انجام طرح جامع گردشگری استان با همکاری دانشگاه بیرجند خبر داد.

مرتضی عربی افزود: این طرح که تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی گردشگری را در بر دارد، با توجه به اقلیم، فرهنگ و آداب و رسوم استان با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها و با توان تیم اجرایی مجرب از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و دانشگاه بیرجند و در فاز اول آن در حال تدوین است.

وی بیان کرد: پس از تکمیل و ارائه طرح مذکور نسخه شفابخش گردشگری استان در اختیار دستگاه‌های اجرایی مرتبط خواهد بود و با تدوین چشم‌انداز مناسب، شاهد رونق روزافزون گردشگری در استان خواهیم بود.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و چهار اثر ثبت جهانی از جمله باغ اکبریه بیرجند یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

با ثبت ۵۱ اثر خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی کشور در سال گذشته تعداد آثار ثبتی استان در فهرست میراث ملی به ۹۲۳ اثر رسید.

سه پایگاه جهانی، پنج پایگاه ملی، ۱۰ روستای دارای بافت ارزشمند و پنج شهر دارای بافت تاریخی در استان خراسان جنوبی وجود دارد.