رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: با اعلام آخرین نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، از مجموع ۲۲۰ داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان ۱۱۸ داوطلب تایید صلاحیت شدند.

حجت‌ الاسلام مهدی یعقوبی  افزود: در مجموع ۲۴۵ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی ثبت نام خود را قطعی کردند و از این تعداد صلاحیت ۱۵ نفر در مراحله اولیه تایید نشده بود که این افراد به دلیل عدم اعتراض، از روند انتخابات خارج شدند.

وی گفت: با ادامه این فرآیند، ۲۳۰ نفر در عرصه انتخابات حضور داشتند که تاکنون ۱۰ نفر انصراف داده‌اند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار کرد: از ۲۲۰ داوطلب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طبق آماری که امروز از سوی شورای نگهبان اعلام شد، ۱۱۸ نفر تایید صلاحیت شدند، ۶۸ نفر عدم تایید صلاحیت، ۳۳ نفر عدم احراز صلاحیت و یک نفر نیز فاقد شرایط اولیه ثبت نام بوده است.

وی با اشاره به تفکیک داوطلبان تایید صلاحیت شده در حوزه‌های انتخابیه استان گفت: در حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان ۴۴ نفر تایید صلاحیت نهایی، ۲۹ نفر عدم تایید و ۱۰ نفر عدم احراز صلاحیت شدند و در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۳۴ نفر تایید صلاحیت نهایی، ۲۱ نفر عدم تایید و ۱۰ نفر عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

یعقوبی افزود: همچنین در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه ۲۷ نفر تایید صلاحیت، ۱۰ نفر عدم تایید، هفت نفر عدم احراز و یک نفر فاقد شرایط اولیه ثبت نام بوده و در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه ۱۳ نفر تایید، هشت نفر عدم تایید و ۶ نفر عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

وی بیان کرد: تعداد محدودی از داوطلبان در گذشته تایید صلاحیت شدند و اکنون صلاحیت آنها تایید نشده که طبق قانون این افراد از ۲۱ تا ۲۳ بهمن فرصت اعتراض دارند و شورای نگهبان نیز از ۲۴ تا ۳۰ بهمن نسبت به بررسی اعتراض ها اقدام می‌کند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: نتایج نهایی و قطعی بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی اول اسفند ماه اعلام می‌شود.

وی افزود: از مجموع داوطلبان تایید صلاحیت شده چهار نفر زن هستند که در حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان و حوزه قاینات و زیرکوه هر کدام یک نفر و در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، بشرویه و سرایان نیز ۲ نفر هستند.

شورای نگهبان امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیات مرکزی نظارت مورد تایید قرار گرفته لیکن در شورای نگهبان تایید نشده یا احراز نشده است، می‌توانند به مدت سه روز از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ تا ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ از ساعت ۸ تا ۱۸ تنها از طریق مراجعه به نشانی الکترونیکی Davtalab.shora-gc.ir اعتراض خود را به صورت مستدل ثبت کنند.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان، چهار حوزه انتخابیه اصلی و چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند امسال در سراسر کشور برگزار خواهد شد.