بنابر اعلام معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسان جنوبی از آغاز طرح نوروزی (۲۴ اسفند) تاکنون هفت هزار و ۵۳۹ مورد تماس با اورژانس این استان برقرار و سه هزار و ۸۵۵ ماموریت انجام شده است.

علیرضا عباسی افزود: از مجموع ماموریت‌های انجام شده ۵۰۱ مورد مربوط به تصادفات جاده‌ای بوده که ۶۳۷ نفر مصدوم در محل حادثه درمان یا با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی بیان کرد: تعداد تماس‌ها، ماموریت‌ها و تصادفات که توسط اورژانس استان مدیریت شده امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش زیادی داشته است.

معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسان جنوبی گفت: براساس دستورالعمل اورژانس کشور آمبولانس‌های جاده‌ای برای آرامش خاطر مسافران و مردم، یادآوری مخاطرات سفر و کاهش زمان رسیدن بر بالین بیماران و مصدومان در حاشیه جاده‌ها مستقر هستند.

وی افزود: ۸۳ پایگاه جاده‌ای و شهری در سطح استان، ۲ دستگاه بالگرد در شهرستان‌های بیرجند و طبس و سه دستگاه اتوبوس آمبولانس در شهرستان‌های نهبندان، فردوس و طبس فعال است.

عباسی اظهار داشت: اتوبوس آمبولانس ظرفیت انتقال همزمان ۱۴ تخت و بیمار را دارد و در صورتی که حادثه پرتلفات رخ دهد می‌توان مصدومان را با این دستگاه به بیمارستان منتقل کرد.

وی گفت: اتوبوس آمبولانس فردوس در این مدت طرح نوروزی پنج ماموریت انجام داده و تعداد زیادی مصدوم را به بیمارستان‌ها منتقل کرده است.

معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسان جنوبی افزود: استاندارد اورژانس کشور از نظر پایگاه‌های جاده‌ای ۴۰ کیلومتر است که به صورت میانگین در استان به ازای هر ۳۲ کیلومتر یک پایگاه وجود دارد.

وی گفت: براساس طرح فراگیر اورژانس کشور، زمان رسیدن به بالین بیمار یا مصدوم در ۸۰ درصد موارد در شهرها باید زیر هشت دقیقه باشد که در استان خراسان جنوبی کمتر از پنج دقیقه است و در جاده‌ها باید زیر ۱۴ دقیقه باشد و در استان ۹ دقیقه است و وضعیت بهتری نسبت به استاندارد کشور داریم.

عباسی ادامه داد: تعداد پایگاه‌های بیشتر، تردد کمتر جاده‌ای، یکسری نکات مدیریتی و تاکید بر آمادگی زیاد کارکنان باعث شده این شاخص ارتقا یابد.

وی گفت: در مجموع ۵۶۰ نفر با اورژانس خراسان جنوبی همکاری دارند و همه این افراد در تعطیلات نوروزی به تناوب شیف‌بندی و مشغول کار هستند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور