معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، خرید دام مازاد عشایر استان شتاب می‌گیرد.

محمد فرهادی افزود: خرید و کشتار دام مازاد عشایر و دامداران استان از روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه طرح خرید دام مازاد عشایر و دامداران محدود به زمان خاصی نیست تصریح کرد: خرید دام زنده با قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان تا زمانی که لازم باشد، ادامه دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در قالب این طرح حمایتی دولت، همه دام‌های خریداری شده توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل امور عشایر بعد از کشتار در کشتارگاه‌های استان به بازار عرضه می‌شوند.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، امکان خرید ۶۰۰ تا۷۰۰ رأس دام در روز وجود دارد.

فرهادی اظهار داشت: با توجه به محدودیت ظرفیت کشتارگاهی استان و ناکافی بودن فضای پیش سرمایش و انجماد، در حال حاضر ۱۰۰ رأس دام عشایر و دامداران خریداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای برون رفت از این مشکل ۲ راهکار ارائه شده است گفت: نخستین راهکار این است که از ظرفیت کشتارگاهی استان‌های همجوار استفاده کنیم.

وی با اشاره به پروژه نیمه تمام کشتارگاه صنعتی خوسف اظهار داشت: این پروژه به عنوان یکی از بهترین و مجهزترین کشتارگاه‌های صنعتی سطح کشور توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به موانع موجود در مسیر اجرای این پروژه، جلساتی به منظور تسهیل شرایط برگزار شده و به‌زودی مشکلات موجود مرتفع می‌شود.

وی افزود: بنا به وعده سرمایه‌گذار، کشتارگاه خوسف تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

فرهادی عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت استان‌های همجوار و راه‌اندازی کشتارگاه خوسف، ظرفیت خرید دام عشایر و دامداران افزایش خواهد یافت.

با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته به منظور کاهش تبعات ناشی از خشکسالی، خراسان جنوبی در شمار ۹ استانی قرار گرفت که مجوز خرید دام مازاد عشایر و دامداران را اخذ کرده است.