مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی روش یادگیری معکوس را از شیوه‌های آموزش غیرحضوری برشمرد و گفت: در این روش نقش اول را خانواده‌ها ایفا می‌کنند و مدرسه محل تمرین آموخته‌هایی می‌شود که مخاطب آنها را در منزل کسب کرده است.

محمدعلی واقعی در نشست شورای معاونان اداره کل با مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان خراسان جنوبی افزود: اکنون با توجه به بیماری منحوس کرونا شرایط آموزشی متفاوت با گذشته بوده و آموزش‌ها به صورت ترکیبی یا حتی غیرحضوری شده است.

وی گفت: در این شرایط کرونایی خانواده و مدرسه باید در کنار هم باشند و راهبرد ارتباط موثر بین اولیای خانه و مدرسه یک راهبرد اصلی است.

وی با بیان اینکه این وضعیت نیازمند تعیین روش‌های تدریس متناسب است تصریح کرد: شیوه‌های تدریس زمانی جواب موثر می‌دهد که راهبردهای آموزش ما متناسب با شرایط مجازی اتخاذ شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی با بیان اینکه مدیران شهرستان‌ها و مناطق باید بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به بهترین شکل ممکن اشراف داشته باشند، خطاب به مدیران گفت: شما باید اوضاع را برای انتخاب و ترویج روش‌های متناسب آموزشی و روش یادگیری معکوس کنترل و تدبیر اندیشی کرده و ارتباط با مراکز علمی را برای ترویج این روش‌های تدریس فراهم کنید.

وی شیوه‌های آموزش حضوری با آموزش غیرحضوری را کاملا از نظر ماهوی و اجرا متفاوت دانست و اضافه کرد: این روش‌ها نوعی «مواجهه»است؛ مواجهه‌ای که جنبه‌های مختلفی همچون مواجهه علمی، آموزشی، اجتماعی و اخلاقی دارد.

واقعی بر تقویت روابط اجتماعی نوین در شرایط کرونا تاکید کرد و گفت: در شرایط عادی ارتباط اولیا و مدرسه با برگزاری جلسات مختلف انجمن اولیا و مربیان شکل می‌گرفت اما اکنون در شرایط غیرحضوری نقش اول را خانواده‌ها برعهده دارند البته این به معنای سلب اختیار از معلمان نیست.

وی اجتماع نوین بین خانواده‌ها و معلمان را فرصتی مناسب برای تدبیر اندیشی درخصوص شیوه‌های آموزش غیرحضوری برشمرد و اظهار داشت: اگر مدیران مدارس موفق به ایجاد اجتماع نوینی بین خانواده، مدرسه و معلم شوند، گامی بلند در تحقق عدالت آموزشی برداشته‌اند.

وی فاصله و شکاف بین خانه و مدرسه را زمینه ساز بروز مشکلات آسیب‌زا در تربیت دانش‌آموزانی دانست که فرزندان معنوی معلمان هستند و خاطرنشان کرد: در این شرایط آموزشی نوین نقش اول را مادران و اولیا دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه راهبرد ارتباط موثر بین خانواده‌ها و مدارس در این شرایط یک راهبرد اصلی است یادآور شد: عرصه‌ مواجههی اخلاقی عرصه بروز صفات نیک است.

وی تبادل تجارب و ارتباط را در فضای مجازی بسیار مهم و تعیین کننده ارزیابی کرد و گفت: آموزش مهارت سالم ماندن و سالم زندگی کردن دانش‌آموزان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین اولیای خانه و مدرسه، اصلی‌ترین راه مقابله با کرونا ویروس است.