مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح خرده‌فروشی که در سال جاری به استان ابلاغ شد در بازارچه مرزی یزدان از آبان ماه وارد مرحله عملیاتی شده‌ است.

علی صادقی افزود: تاکنون در قالب اجرای این طرح ۴۰ نفر مرزنشین از مرز یزدان ۱۵ هزار دلار کالا وارد کردند.

وی با بیان اینکه میزان خرده‌فروشی برای هر سرپرست خانوار در استان ماهانه ۴۰۰ دلار تعیین شده است گفت: مرزنشینان می‌توانند ۱۴۶ قلم کالا را با رویه مرزنشینی و با معافیت سود بازرگانی وارد کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: چون مقررات و قوانین خرده‌فروشی در مرزها بتازگی ابلاغ شده هنوز به طور کامل مورد استقبال مرزنشینان قرار نگرفته است و نتایج اجرای این طرح را در ماه‌های آتی شاهد خواهیم بود.

وی افزود: همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم با تسهیل روند اجرای طرح خرده‌فروشی و رفع بروکراسی اداری، مرزنشینان بتوانند به نحو شایسته از مزایای این طرح برخوردار شوند.

صادقی تصریح کرد: اجرای موفق این طرح سبب بهبود و ارتقای معیشت مرزنشینان همچنین ایجاد اشتغال و کمک به توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد.

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و این استان در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

فعال‌ترین مرز استان در سال‌های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده که سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است.

بنابر آمار رسمی ۸۵ درصد کالاهای صادراتی این استان به  مقصد افغانستان است همچنین ۳۰ تا ۳۵ درصد کل صادرات کشور از نظر ارزش و بیش از ۵۰ درصد به لحاظ وزن از مرز خراسان جنوبی به افغانستان انجام می‌شود.

فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی در دستور کار است و بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه در شهریور سال ۱۴۰۰ به همت دولت سیزدهم و به صورت خرده‌فروشی بازگشایی شد.