کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از بعدازظهر امروز (پنجشنبه) با نفوذ تدریجی توده هوای ناپایدار به جو استان، وقوع رگبار، رعد و برق و بارش گسترده در اغلب نقاط استان قابل پیش‌ بینی است.

فاطمه زارعی افزود: بر اساس الگوی نقشه‌ها، داده‌ها و تصاویر ماهواره ای هواشناختی با آغاز ناپایداری‌های جوی در استان تا روز شنبه وزش باد شدید و گرد و خاک همچنین بارش تگرگ و در ارتفاعات تشکیل مه پیش‌ بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش گسترده در اکثر نقاط استان وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی قابل پیش‌ بینی است که در این زمینه هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: همچنین احتمال خسارت تگرگ به بخش کشاورزی، احتمال خسارت به قنوات و تاسیسات زیربنایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه و خضری با کمینه دمای ۱۱ درجه سردترین و بندان با بیشینه دمای ۳۵ درجه گرمترین ایستگاه استان بود، افزود: در این مدت تغییرات دمایی در مرکز استان بین ۱۶ و ۲۸ درجه به ثبت رسید.

پیش از این اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با توجه به فعالیت سامانه بارشی و رعد و برق شدید از روز پنجشنبه هفته جاری هشدار نارنجی صادر کرد.

پرهیز از استقرار و صعود به مناطق مرتفع، اتراق یا چرای دام در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و سفرهای غیرضروری همچنین لایروبی کانال‌ها، آب روها و دهانه پل‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و آمادگی نهادهای مرتبط با مدیریت بحران از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

فعالیت سامانه بارشی قبلی که از عصر سه شنبه چهارم اردیبهشت در خراسان جنوبی آغاز شد و تا اواخر وقت جمعه از جمله در مرکز استان ادامه یافت، باعث جاری شدن سیلاب شد و در زیرکوه شکسته شدن ۲ بند خاکی را در پی داشت.

بارش‌های رگباری و سیل آسا در خراسان جنوبی خسارات سنگین مالی بر جای گذاشت اما خسارت جانی ناشی از سیل اخیر در این استان گزارش نشد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور