رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: از نظر شرکت در اغتشاشات، تخریب، تحریق و ایجاد ضرب و جرح در قضایا و حوادث اخیر، کمترین آمار را در سطح کشور داریم و جزء استان‌های بی‌حاشیه و بدون مشکل هستیم.

 حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد در گفت و گویی اظهار داشت: بابت این همدلی و همبستگی مردم خوب، فهیم، بصیر و باتقوای استان لازم است، تقدیر و تشکر کنیم و خداوند متعال را شاکر باشیم.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که افتاد، مستلزم است که فضای مجازی کنترل شود و برای این رهاشدگی تدبیر شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: امروز جنگ، جنگ نرم است و افرادی در آن طرف مرزها با دلارهای سعودی با اقداماتی که آمریکایی‌ها هزینه می‌کنند، با فریب و نیرنگ برخی جوانان بی‌اطلاع را ترغیب و تشویق می‌کنند تا داخل کوچه و بازار و سطح شهرها دست به اقداماتی بزنند که برای نظام جمهوری اسلامی هزینه داشته باشد و مشکلاتی درست کنند تا کشور دچار آسیب‌های اقتصادی، فرهنگی و سایر موارد شود.

وی تصریح کرد: امروزه دشمنان اسلام و کشور که قیافه حق به جانب گرفته مدعی زن، زندگی و آزادی هستند، دستان خودشان به خون کودکان و زنان مظلوم و بی‌گناه در فلسطین، افغانستان، سوریه، یمن و سایر نقاط دنیا آلوده است، مگر حجاب و اسلام در عربستان و سایر کشورهای مسلمان نیست که هست، حتی شدیدتر؛ آنها نه با حجاب و نه با قرآن مشکل دارند بلکه ایران مقتدر و پیشرفته را نمی‌خواهند.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد افزود: اگر کشوری مسلمان باشد، زنانش حجاب داشته باشند اما اسلامشان آمریکایی باشد و مثال گاو شیرده باشد، آن را می‌ستایند. آنها با عزت، اقتدار و رشد این مردم مشکل دارند، مردم را برای برده‌داری دوست دارند نه عزت، که لازم است جوانان عزیز ما در این خصوص آگاهی و بصیرت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی بحث سلبریتی‌ها است گفت: در کشورهای غربی و اروپایی نگاه که می‌کنیم می‌بینیم کسی که به عنوان یک فرد چه هنری، سیاسی یا ورزشی سرشناس شد، حق ندارد بی‌حساب و کتاب حرف بزند چرا که براساس اظهارات و رفتار آنها هرگونه آسیبی به امنیت کشور وارد بشود، قطعا باید پاسخگو باشند.

این مقام قضایی افزود: حتی در مسائل اقتصادی چنانچه با شرکت‌هایی قرارداد منعقد کنند تا کالاهای آن شرکت‌ها را تبلیغ ‌کنند، خلاف آن اقدامی انجام بدهند و به آن شرکت آسیب اقتصادی وارد بشود تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند و برخوردهای قضایی و قانونی لازم با آنها صورت می‌پذیرد که محکومیت‌های سنگینی برایشان در نظر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: ما هم باید در کشور در این خصوص تدبیر داشته باشیم و این موضوع مانند فضای مجازی رها نشود، قبول داریم اینکه در کشور مشکلاتی داریم و شکی در آن نیست؛ مشکلات اقتصادی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و ثمره تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا و دولت‌های غربی است و بعضی موارد هم بی‌تدبیری بعضی از مدیران هست که نباید ساده از کنارش گذشت.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد گفت: اما آنچه امروز می‌بینیم بحث اعتراض نیست بلکه اغتشاش و تخریب اموال مردم و بیت‌المال است، پیاده‌سازی شعارهایی که ضدانقلاب و معاندین اسلام، اسرائیل و آمریکا می‌دهند و به صراحت بحث براندازی نظام را مطرح می‌کنند که دیگر اعتراض نیست.

وی افزود: در همین راستا آن جوان عزیزی که داخل کوچه و بازار می‌آید باید متوجه باشد که این اعتراض به گرانی، پلیس و به رفتار برخی از مدیران نیست بلکه این گام برداشتن در راستای رسیدن به اهداف صهیونیست‌ها و معاندین و ضد انقلاب است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه دیگر وضعیت برای همه مردم روشن شده، افرادی که امروز می‌آیند داخل خیابان اغتشاش کنند، نمی‌توانند بگویند ما نمی‌دانستیم این اقدام ما علیه نظام و در راستای براندازی نظام است لذا چنانچه هر متهمی را در این ایام دستگیر کنیم، قطعا تا صدور حکم آزاد نخواهد شد و مجازات سنگینی را هم در بر خواهد داشت.

وی گفت: از همان روزهای ابتدایی می‌گفتیم افرادی فریب خوردند یا براساس یکسری هیجانات و شور جوانی داخل خیابان، کوچه و بازار آمدند و حتی شعار دادند یا اقدامی‌کرده‌اند لذا با نگاه اغماض رفتار کردیم، ارشاد شدند و پرونده قضایی درست نکردیم.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد افزود: اما افرادی که در این مقطع زمانی وارد این عرصه‌ها می‌شوند، آگاهانه و در راستای اهداف دشمن بوده و قطعا دستگاه قضایی با قدرت، شدت، سرعت و دقت رسیدگی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای برخی از کانال‌های فضای مجازی در استان که سوء‌استفاده‌هایی کردند، برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت: قطعا افرادی که یکسری مطالب را در فضای مجازی منتشر کردند تا به اغتشاشات کمک کنند، به دستگاه قضایی دعوت می‌شوند و ارشادات لازم صورت می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: اگر این افراد توجیه شدند و از ادامه اقدامات مخرب و سوء خود صرف‌نظر کردند، یقینا ما هم با نگاه اغماض از محکومیت و مجازات آنها صرف‌نظر می‌کنیم ولی اگر بخواهند کارشان را ادامه دهند یا اصرار بر این اقدام از آنها دیده شود، پرونده قضایی تشکیل می‌شود و برخورد قضایی مناسب را هم به دنبال خواهد داشت

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور