مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: با راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ۹ گروه بیماری با ۲۷ بسته خدمتی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت و از خدمات بیمه پایه و تکمیلی برخوردار شدند.

 علی اربابی در نشست کمیته بیماری‌های خاص استان که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی برگزار شد افزود: لازمه استفاده از خدمات بیمه ویژه بیماران خاص ثبت اطلاعات بیمار در سامانه بیمه سلامت است.

وی یادآور شد: با این طرح که از سوی دولت سیزدهم اجرایی شده کمک زیادی به معیشت مردم می‌شود زیرا بخش مهمی از هزینه‌های درمان به سبد خانوار باز می‌گردد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه پوشش بیمه بیماران خاص هزینه‌های درمان در بخش خصوصی را هم شامل می‌شود گفت: بر اساس این طرح سهم بیمار، سازمان و صندوق مشخص بوده و به‌طور عمده سهم بیمار صفر یا نزدیک به صفر است.

وی یادآور شد: اکنون فضا برای استفاده در عرصه خدمات پزشکی باز شده که نشان از توجه دولت سیزدهم به معیشت مردم دارد.

اربابی گفت: صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج علاوه بر موضوعات درمانی با عاملیت دو بانک صادرات و رسالت وام ۵۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد نیز پرداخت می‌کند.

وی اظهار داشت: برای بودجه امسال دولت پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به این صندوق تخصیص داده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این نشست بر جلب کمک خیران در زمینه تامین دستگاه‌های دیالیز مورد نیاز استان تاکید کرد.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: البته دولت کمک‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد اما انتظار می رود بخش خصوصی و خیران هم پای کار باشند.

وی ادامه داد: مرکز ناباروری رویش در بیرجند با خدمات سطح سه فعال است و در حال پیگیری برای خرید تمامی تجهیزات مورد نیاز این مرکز هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: با خرید تجهیزات جدید به خصوص در بخش آزمایشگاه نیاز ارجاع به خارج استان رفع می‌شود.

موسوی با تاکید بر اینکه هدف دانشگاه علوم پزشکی ارایه خدمات در مراکز تخصصی است گفت: هم اکنون به خاطر ارتقای خدمات، بیماران هموفیلی برای دریافت درمان‌های تخصصی به بیمارستان ایران مهر بیرجند ارجاع می‌شوند زیرا در این بیمارستان فوق تخصص هماتولوژی مستقر است.

وی همچنین بر لزوم تخصیص زمین برای ساخت همراه سرای بیمار در مرکز استان تاکید کرد و افزود: چنانچه زمینی در مکان مناسب به دانشگاه علوم پزشکی داده شود آمادگی ساخت آن از سوی خیران وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: یکی از سیاست‌های اصلی نظام، جوانی جمعیت است که در همین راستا باید هر دانشگاه یک مرکز سطح دو و سه درمان ناباروری داشته باشد.

علی اکبر اسماعیلی افزود: در خراسان جنوبی تاکنون دو مرکز سطح دو درمان ناباروری در طبس و فردوس راه اندازی شده و مرکز سطح سه درمان ناباروری نیز در بیرجند فعال است.

وی گفت: امسال اولین نوزاد به روش آی . وی . اف در مرکز رویش بیرجند متولد شد و این مرکز جزو مراکز فعال کشور است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: بخش پیوند کلیه نیز در بیرجند فعال شده و دو متخصص اکنون در استان فعالیت می‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی پیش از این نشست با همراهی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از بخش‌های مختلف مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص استان در چهار طبقه بازدید کرد.

در این مرکز بخش‌های دیالیز، درمان بیماران هموفیلی، آزمایشگاه و مرکز درمان ناباروری فعال است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور