مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اعلام کرد: تاکنون ۱۰۳ رویداد فرهنگی در این استان شناسایی شده است که با برنامه‌ریزی منسجم و همکاری دستگاه‌های مختلف می‌توان سالانه نسبت به برگزاری این رویدادها اقدام کرد.

هادی شاهوردی روز یکشنبه در نشست کمیسیون تخصصی صنایع دستی و گردشگری استان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: یکی از این رویدادهای فرهنگی مربوط به گردشگری مزرعه و برای محصولاتی مانند زرشک، زعفران، عناب و گل نرگس است که با برگزاری جشنواره‌های متعدد می‌توان زمینه حضور گردشگران در استان را فراهم کرد.

وی بیان کرد: در حوزه صنایع دستی نیز محصولات تولیدی برخی روستاها به‌صورت شاخص شناسایی و معرفی شده و برای توسعه این محصولات اقداماتی از قبیل آموزش، پرداخت تسهیلات و ایجاد تعاونی‌ها مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: یکی از مباحثی که باید به جد مورد توجه قرار گیرد اینکه تعاونی‌های صنایع دستی در استان فعالیت چندانی نداشته یا تعطیل هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ تعاونی صنایع دستی در استان خراسان جنوبی فعال است که به دلیل نداشتن بنیه مالی و سرمایه فعالیت چندانی نداشته و برای مردم منطقه سودآوری ندارند.

شاهوردی با بیان اینکه عمده صنایع دستی استان به‌صورت فردی در بازار ارائه می‌شود گفت: ایجاد شرکت‌های تعاونی صنایع دستی در استان تجربه موفقی نبوده در حالی که می‌توان از این ظرفیت با مشارکت مردم در تامین مواد اولیه، تولید، بازاریابی و فروش نهایت بهره‌مندی را انجام داد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تعدادی از تعاونی‌های استان به‌صورت خانوادگی فعال بوده یا سال‌های قبل به دلایل متعدد از جمله دریافت تسهیلات تشکیل شده‌اند که در حال حاضر فعالیتی ندارند.

غلامحسین حسینی افزود: در کنار این موضوع برخی تعاونی‌ها مانند مسکن ۰۴ ارتش نیز از جمله تعاونی‌های مطرح کشور است که باید از آن الگوگیری شود.

وی گفت: یک تعاونی در صورتی موفق عمل می‌کند که افراد توانمند و متخصص در راس قرار بگیرند لذا ذات تشکیل یک تعاونی مشکلی را حل نمی‌کند.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی ادامه داد: یک تعاونی اگر منابع مالی و ساختار مدیریتی قوی نداشته باشد جز دردسر برای اقتصاد منطقه رهاوردی نخواهد داشت و تعاونی‌هایی باید تشکیل شود که مردم عضو آن باشند.

وی با بیان اینکه سند توسعه بخش تعاون خراسان جنوبی در حال تدوین است گفت: در حال حاضر ۱۵۶ هزار نفر عضو تعاونی‌های مرزنشین استان هستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش خراسان جنوبی نیز گفت: فرهنگ ایران از جمله منطقه خراسان جنوبی در فرش آن نهفته بوده و این در حالی است که فرش دستباف رها شده و مثل قبل در دنیا مشتری ندارد.

حسن صادقی‌زاده یکی از مشکلات عمده بافندگان فرش این استان را نبود بیمه ذکر کرد و افزود: امسال ۱۰ هزار نفر از بافندگان فرش کشور بیمه می‌شوند که باید سهمیه استان پیگیری و جذب شود.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی که تعاونی‌ها به‌صورت خانوادگی تشکیل می‌شود به دلیل رکورد بازار و خروج اعضا از تعاونی است که دردسرهای زیادی در پی دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش خراسان جنوبی گفت: تعاونی برای اینکه تشکیل شود باید توجیه فنی، مالی و اقتصادی داشته باشد و اگر اعضای تعاونی در آن حوزه تخصص نداشته باشند بدون شک تعطیل خواهد شد.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور