مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌ جنوبی گفت: اکنون پرونده سلامت ۱۰۰ درصد بیمه‌شدگان روستایی استان الکترونیکی شده و پایش سلامت نیز به صورت مستمر در مراکز روستایی انجام می‌شود.

علی اربابی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: پزشک خانواده در بیش از ۹۵ درصد مراکز بهداشت روستایی مستقر است و به صورت مستمر پایش سلامت از جمله قندخون و فشارخون اهالی روستا انجام می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت پایش سلامت مردم بیان کرد: عدم پایش سلامت به صورت مستمر موجب می‌شود افراد از بیماری‌های مزمن چون دیابت و فشار خون دیرهنگام اطلاع یابند که به شدت آسیب‌زا است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌جنوبی اظهار داشت: امید است دولت به عنوان سیاست‌گذار کلان موارد مربوط به درمان را با جدیت در بودجه سال ۹۹ ببیند تا موضوعات زیادی که دنبال می‌کنیم را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه تامین منابع سازمان بیمه سلامت از اولویت مهمی برخوردار است عنوان کرد: نمایندگان مجلس بایستی در تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه بیمه سلامت جدیت بیشتری به کار بگیرند.

اربابی افزود: سال ۹۷ منابع سازمان به طور کامل تخصیص داده نشد که این موضوع سازمان را با مشکلاتی مواجه کرد و امید است سال ۹۹ شاهد این اتفاق نباشیم.

وی با اشاره به اینکه تخصیص منابع سال ۹۸ تا پایان تیر ۹۹ صورت می‌گیرد یادآور شد: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد منابع بیمه سلامت تخصیص یافته و از سال ۹۷ نیز حدود چهار میلیارد تومان از منابع بیمه استان باقی مانده است.

مدیرکل بیمه سلامت در ارتباط با تعهدات بیمه سلامت گفت: تعهدات بیمه سلامت در هیأت وزیران تصویب می‌شود که میزان آن در سنوات گذشته همواره رو به افزایش بوده و برخی از داروها چون انسولین بیماران دیابتی را نیز بیش از گذشته تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: مطالبات مراکز دولتی دانشگاهی تا پایان شهریور به صورت کامل و ماه‌های مهر، آبان و آذر نیز به صورت علی‌الحساب (حدود ۷۰ درصد) پرداخت شده است.

اربابی با اشاره به اینکه مطالبات داروخانه‌ها نیز تا پایان مهرماه پرداخت شده‌است اضافه کرد: مطالبات مراکز درمانی دولتی غیر دانشگاهی و مراکز درمانی خصوصی، مطب‌های پزشکان و آزمایشگاه‌ها را نیز تا پایان شهریور ماه تسویه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: همچنین مطالبات خدمات سطح یک روستایی یا همان نظام ارجاع نیز تا پایان دی به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌جنوبی یادآور شد: در بحث نظارت بر خدمات بیمه‌ای به صورت حضوری و نامحسوس در استان عملکرد بهتری در سال جاری نسبت به سنوات قبل داریم.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود بیان ‌کرد: سعی کرده‌ایم در موضوع مطالبات مؤسسات درمانی به موقع‌تر وظیفه خود را انجام دهیم و اکنون پرداخت مطالبات تقریبا بروز شده است.

اربابی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد بیمارستان‌های فعال استان گفت: افزایش بیمارستان‌ها هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد که با افتخار آن را پرداخت می‌کنیم چراکه با سلامت مردم در ارتباط است.

وی در ارتباط با ارائه خدمات به بیماران خاص استان گفت: در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن و درمان این بیماران اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

در حال حاضر ۴۷۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که ۳۷۰ هزار نفر روستایی هستند که دفترچه های بیمه به صورت رایگان در اختیارشان قرار گرفته و از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند.