معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه تالاب کجی نهبندان جزء تالاب‌های ملی است باید اقدامات مرتبط با حفظ، احیا و مدیریت این تالاب در اولویت کاری دستگاه‌های مسوول قرار گیرد.

 علیرضا عباس‌زاده  در جلسه ستاد احیا و مدیریت تالاب کجی نمکزار نهبندان افزود: تامین حقابه، مهمترین راهکار برای حفظ رطوبت و حیات تالاب کجی نهبندان است لذا حفاظت از تالاب اهمیت دارد و هرگونه کم‌کاری در این حوزه عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی گفت: تالاب کجی از سرمایه‌های طبیعی استان بوده که اثر زیست محیطی داشته و در حوزه گردشگری هم می‌توان از آن استفاده کرد بنابراین ظرفیت دستگاه‌های اجرایی برای احیا و حفظ آن بسیج شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تالاب کجی نمکزار نهبندان به عنوان یک اثر ملی و شاخص برای استان محسوب می‌شود لذا دستگاه‌های اجرایی در همه ماموریت‌های خود به این تالاب توجه خاص داشته باشند تا در برنامه سالانه گنجانده شود.

وی با اشاره به اثرات چند وجهی تالاب کجی نمکزار گفت: هرچه تالاب زنده‌تر باشد می‌توان بهره‌وری بیشتری از آن انجام داد، این تالاب به عنوان اثر طبیعی در زیست مردم از جمله تثبیت خاک و مقابله با ریزگردها اثرگذار بوده و اگر از بین برود همه این آثار طبیعی نیز از دست خواهد رفت.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه در سند توسعه نهبندان اعتبار ویژه‌ای برای تالاب شهرستان دیده شده است افزود: مدیران دراین خصوص نباید منتظر اعتبار ویژه تالاب باشند بلکه به عنوان ماموریت مهم به آن نگریسته شود تا این سرمایه ملی را بتوان حفظ کرد.

وی تاکید کرد: ستاد احیا و مدیریت تالاب کجی باید به شکل فصلی برگزار شود تا عملکرد دستگاه‌ها را بتوانیم به طور مرتب رصد کنیم.

حفظ تالاب کجی نهبندان در اولویت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به الزامات قانونی در زمینه احیا و مدیریت تالاب‌ها گفت: با توجه به الزامات قانونی موظف به رعایت اصول حفظ و نگهداری تالاب هستیم، برخی اقدامات باید به طور مستمر در تالاب کجی دنبال شود و دستگاه‌هایی در این زمینه وظیفه دارند لذا هر دستگاه در چارچوب مشخص شده باید برنامه و هدفی را دنبال کند.

وی اظهار کرد: جوامع محلی نیز باید به درستی با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در راستای احیا و مدیریت تالاب آشنا شوند و مدیریت این موضوع با دستگاه‌های مربوطه است همچنین الگوسازی در این زمینه اهمیت دارد تا روستائیان و عشایر منطقه براساس آن بتوانند زیست خود را منطبق کنند.

عباس‌زاده با اشاره به اهمیت نزولات جوی در زنده شدن تالاب گفت: نمی‌توان زیاد به افزایش بارندگی در پاییز و زمستان امسال امیدوار بود لذا مدیریت منابع آبی موجود بهترین راهکار است.

وی اضافه کرد: اگر بارش‌ها از نرمال بیشتر باشد می‌توان زنده شدن تالاب را مشاهده کرد تا بهره‌برداری مناسب از آن انجام شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: زیرساخت‌های ایجاد شده در اطراف تالاب نیز باید به شکلی مدیریت شود که پذیرای گردشگر باشد لذا تمرکز بر گردشگری برای بهره‌برداری مناسب از تالاب بیش از پیش اهمیت دارد.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد.

تالاب کجی نمکزار نهبندان در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بود و پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال در این منطقه حضور داشتند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به‌ صورت فصلی آبگیری می‌شود.

برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان سال گذشته با رویکرد زیست بومی و با مشارکت ذی‌نفعان دولتی و محلی در دانشگاه بیرجند تدوین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

این برنامه ضمن تضمین بهره‌برداری خردمندانه از تالاب، تعهدی برای حفاظت و مدیریت تالاب بوده و به عنوان سند بالادستی و بین بخشی تلقی می‌شود که نیازمند تعهد و عزم همه دست‌اندرکاران در مرحله اجرای برنامه‌ها و اقدامات است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی شهریور سال گذشته ضمن ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی استان، درخواست ارسال گزارش دوره‌ای اقدامات مربوط به هر دستگاه را برای انعکاس به ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور ارائه کرد.

نوشته و خبر نگار :مهدی نقی پور و ا.حسن پور