الوانی از کشف ۹۲ درصدی جرایم سایبری خراسان جنوبی در سال جاری خبر داد و گفت: در پرونده های اقتصادی جرائم سایبری استان اغلب متهمان از استان های مرکزی و شمالی کشور هستند و متاسفانه هم استانی ها در این حوزه مورد کلاهبرداری قرار می گیرند

سرهنگ قدرت الوانی در سومین شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار کرد: وقوع‌ جرایم‌ سایبری در استان از ابتدای امسال تاکنون با هزار و ۱۱۹ پرونده نسبت به‌ مدت مشابه‌ سال‌ قبل‌ که ۹۶۱ پرونده بوده، ۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس‌ پلیس‌ فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان‌ جنوبی‌ ادامه داد: بیشترین‌ جرایم‌ سایبری‌ استان به ترتیب در زمینه‌ کلاهبرداری‌های‌ رایانه‌ای، برداشت‌های‌ اینترنتی‌ غیرمجاز از حساب‌های بانکی، هتک‌ حیثیت‌ و نشر اکاذیب، جرایم علیه صحت داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای، مزاحمت‌های‌ اینترنتی و تهدید است.

وی از کشف ۹۲ درصدی این جرایم در سال جاری خبر داد و گفت: میزان جرایم مالی در ۹ ماهه امسال سه میلیارد و ۳۶ میلیون تومان بوده و ۴۸ درصد جرایم‌ مالی سایبری‌ مربوط‌ به‌ کلاهبرداری رایانه‌ای‌ است‌ که یک میلیارد و ۳۹ میلیون تومان از مبالغ کلاهبرداری شده، به هم استانی ها برگشت داده شده است.

الوانی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان افزود: ۲۲ درصد از جرایم سایبری استان مربوط به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاربران بوده و برداشت غیرمجاز از طریق ارسال پیامک جعلی با عناوینی نظیر ابلاغیه قضایی و سامانه ثنا از ترفندهای مجرمان سایبری در فضای مجازی است.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با بیان اینکه که ۷۰ درصد جرائم سایبری مربوط به جرایم مالی است، تصریح کرد: در خصوص پرونده های جرائم سایبری استان تاکنون ۲۲۱ متهم مرد و ۵۵ متهم زن شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه متهمان در این حوزه را جوانان تشکیل می دهند، گفت: در پرونده های اقتصادی جرائم سایبری هیچ گونه متهمی در استان ما نیست و اغلب متهمان از استان های مرکزی و شمالی کشور هستند و متاسفانه هم استانی ها در این حوزه بزه هستند و مورد کلاهبرداری قرار می گیرند.

الوانی با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی برای آگاهی شهروندان، بیان کرد: برای ارتقای سواد رسانه ای هم استانی ها کلاس های آموزش محور در مدارس، مساجد، ادارات و … توسط کارشناسان پلیس فتا برگزار شده است.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی در ادامه افزود: از ابتدای امسال ۱۰۸ مصاحبه رادیو و تلویزیون و مطبوعات، ۴۵ کار گرافیکی پیشگیری در فضای مجازی، انتشار ۱۲۱ پاکدست، کلیپ و… در سایت پلیس، ۴۱ کارگاه آموزشی در مدارس، دانشگاه و ادارات استان انجام شده است.

الوانی با بیان ضرورت افزایش سطح سواد رسانه ای برای کاهش جرائم سایبری، اضافه کرد: متاسفانه بی توجهی در بسیاری از موارد باعث این کلاهبرداری ها اینترنتی می شود که شهروندان حتما در این حوزه باید هوشیار باشند و به راحتی به افراد اعتماد نکنند.

وی در پایان گفت: کاربران می‌توانند از طریق تماس با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری از کارشناسان پلیس فتا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های ‌موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس‌ فتا www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور