دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: پرتاب مواد محترقه جرم مشهود است و با آن برخورد قضایی می‌شود.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان  در نشست خبری افزود: چنانچه فردی مرتکب چنین جرمی شود ۲۴ ساعت بازداشت می‌شود سپس برای او پرونده تشکیل و به سرعت در دادسرا رسیدگی و روانه زندان خواهد شد تا برای دیگران درس عبرت شود.

وی بیان کرد: برای افرادی که آلودگی صوتی ایجاد کنند هم مجازاتی در نظر گرفته شده که توقیف وسایل نقلیه از جمله این برخوردهاست.

دادستان بیرجند با اشاره به در پیش بودن مراسم چهارشنبه سوری گفت: با شادی مخالف نیستیم بلکه از تفریحات سالم مردم حمایت می‌کنیم اما برای افرادی که به بهانه چهارشنبه سوری مرتکب جرم و اغتشاش شوند جای ملاحظه نیست و باید برخورد قانونی انجام شود.

وی اضافه کرد: با افرادی که مواد محترقه پرتاب کنند، مزاحم نوامیس مردم شوند یا درصدد آسیب رساندن به اموال دولتی باشند در چارچوب قانون برخورد قاطع می‌شود.

حجت‌الاسلام نسایی زهان گفت: خودروها و وسایل نقلیه این افراد تا ۱۵ فروردین سال آینده توقیف می‌شود لذا هیچ فردی در خیابان یا امکان عمومی اجازه رفتارهای خارج از عرف و مخل امنیت را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های ترافیکی باید تدبیر شود افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی در زمینه پیشگیری از تخلف و وقوع جرم شرح وظایفی دارند و باید همکاری کنند لذا اگر در مناطق گردشگری اطراف شهر چاه‌هایی باز است باید موضوع مدیریت شود تا حوادث تلخ تکرار نشود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم این استان همواره قانونمند بوده‌اند گفت: سال گذشته ۲ پرونده در ارتباط با چهارشنبه سوری تشکیل شد و امسال امیدواریم حتی همین آمار را هم نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: افرادی که به قصد خرابکاری به خیابان‌ها می‌آیند باید شناسایی شوند لذا فهرست مجرمان حرفه‌ای در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد تا با تعامل سپاه، بسیج و نیروهای اطلاعاتی، امنیت مردم حفظ شود.

حجت‌الاسلام نسایی زهان در بخش دیگری از نشست خبری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹۵ هزار و ۸۵ فقره پرونده در دادسراهای استان رسیدگی شده که ۳۸ هزار و ۹۶۸ فقره آن مربوط به دادسرای بیرجند بوده و تعداد زیادی از احکام اجرا شده است.

وی افزود: سال گذشته ۷۴ هزار پرونده کیفری در دادسراهای خراسان جنوبی رسیدگی شدلذا امسال رشد خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

دادستان بیرجند با تاکید بر اینکه تمامی احکام قطعی باید اجرا شود یادآور شد: اگر حکمی صادر و اجرا نشود همه زحمات بی فایده است لذا هرچه در پرونده‌های کیفری سرعت عمل داشته باشیم بازدارندگی بیشتری خواهد داشت.

وی گفت: کارنامه و عملکرد نیروی انتظامی مطلوب بوده که حاصل تعامل و همدلی با دادسراها است از همین رو درخصوص اغتشاشات، برخورد با سارقان و قاچاقچیان مواد مخدر عملکرد خوبی از فراجا شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام نسایی زهان با بیان اینکه وضعیت استان خراسان جنوبی از لحاظ امنیت سفید است اظهار داشت: علیرغم مرز مشترک با افغانستان و وجود مشکوک التابعین اما با تلاش‌های شبانه‌روزی دادسرا و نیروی انتظامی امنیت خوبی بر استان حاکم است.

وی افزود: دادگستری خراسان جنوبی تاکنون ضربه‌های سنگینی به قاچاقیان مواد مخدر زده و از ابتدای امسال بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان وسایل نقلیه توقیف شده که این اقدامات با شتاب بیشتر در سال آینده ادامه دارد و اجازه نخواهیم داد افراد مجرم در جامعه ناهنجاری یا ناامنی ایجاد کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور